
SZMSZ
2/2024. (VIII. 29.)
OIF utasítás
az Országos
Idegenrendészeti Főigazgatóság Szervezeti és Működési Szabályzatáról
A
Rendőrségről szóló 1994.
évi XXXIV. törvény 6. § (2a) bekezdés c) pontja alapján, a
jogalkotásról szóló 2010.
évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott
feladatkörömben eljárva – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 10.
§ (5) bekezdésére, valamint az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság
normaalkotási szabályzatáról szóló 1/2024. (VI. 14.) OIF utasítás 3.
pont a) alpontjában foglaltakra figyelemmel – a következő utasítást
adom ki:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Alapvető rendelkezések
1.
Ezen utasítás hatálya kiterjed az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (a
továbbiakban: Főigazgatóság) hivatásos szolgálati jogviszonyban, rendvédelmi
igazgatási szolgálati jogviszonyban foglalkoztatott állományára, valamint
munkavállalóira (a továbbiakban együtt: munkatárs).
2. A Főigazgatóság jogállása,
alapadatai
2.
A Főigazgatóság költségvetése a Belügyminisztérium költségvetési fejezetben
önálló címként szerepel. A Főigazgatóság önálló költségvetéssel rendelkezik, a
Főigazgatóság igazgatóságai (a továbbiakban: regionális igazgatóság)
működésének pénzügyi fedezetét a Főigazgatóság költségvetése tartalmazza.
3.
A Főigazgatóság kisegítő, kiegészítő és vállalkozási tevékenységet nem folytat.
A Főigazgatóság az általános forgalmi adó szempontjából adóalanynak minősül, az
alapító okiratában meghatározott alaptevékenységei alapján tárgyi adómentes
tevékenységeket végez, általános forgalmi adót nem igényel vissza.
4.
A Főigazgatóság alapadatai:
a) megnevezése: Országos
Idegenrendészeti Főigazgatóság;
b) korábbi megnevezése: Bevándorlási és
Menekültügyi Hivatal;
c) nevének az ügyvitel során használt
rövidítése: OIF;
d) angol megnevezése: National
Directorate-General for Aliens Policing;
e)
f)
g) székhelye: 1117 Budapest, Budafoki
út 60.;
h) levelezési címe: 1903 Budapest, Pf.
314;
i) alapítója: a belügyminiszter;
j) alapítás időpontja: 2000. január 1.;
k) alapító okirat kelte, száma: 2019.
július 19., A–208/1/2019;
l) létrehozásáról rendelkező
jogszabály: az idegenrendészeti szerv kijelöléséről és hatásköréről szóló 126/2019. (V. 30.)
Korm. rendelet;
m) a Főigazgatóság jogelődje:
ma) Belügyminisztérium Menekültügyi
Hivatal,
mb) Menekültügyi és Migrációs Hivatal;
n) számlavezető és az
előirányzat-felhasználási számla száma: Magyar Államkincstár
10023002–00283511-00000000;
o) adóigazgatási száma: 15722744–2–51;
p) PIR törzsszáma: 722744;
q) szakágazat: 8424 Közbiztonság,
közrend;
r) államháztartási szakágazat: 842470
Idegenrendészeti tevékenység;
s) kormányzati funkció szerinti
besorolás:
031020
Menekültügy igazgatása;
031050
Egyéb rendészeti, bűnüldözési tevékenységek;
107070
menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatása.
3. A Főigazgatóság szervezete
5.
A Főigazgatóságnak a főigazgató és a főigazgató-helyettesek közvetlen
irányítása alá tartozó szervezeti elemei – melyek országos illetékességgel
látják el feladataikat – alkotják a Központi Hivatalt.
6.
A Főigazgatóság szervezeti ábráját, valamint a Központi Hivatal szervezeti
elemeinek és a regionális igazgatóságoknak a szervezeti felépítését az 1.
melléklet tartalmazza.
II. FEJEZET
A FŐIGAZGATÓSÁG VEZETŐIRE ÉS
MUNKATÁRSAIRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
4. A Főigazgatóság vezetői
7.
A Főigazgatóság vezetői:
a) a főigazgató,
b) az általános főigazgató-helyettes,
c) a gazdasági és humán
főigazgató-helyettes,
d) a Központi Hivatal igazgatói,
e) a regionális igazgatóságok igazgatói
és helyetteseik,
f) a főosztályvezetők, a
főosztályvezető-helyettesek,
g) az osztályvezetők,
h) a titkárságvezető.
5. A főigazgató
8.
A főigazgató a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően – az
idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter irányítása alatt –
vezeti a Főigazgatóság munkáját, és felelős a Főigazgatóság feladatainak
ellátásáért. A főigazgató törvény eltérő rendelkezésének hiányában, a
jogszabályokban meghatározott keretek között gyakorolja a központi
államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok
jogállásáról szóló 2010.
évi XLIII. törvény 2. § (1) bekezdésében meghatározott jogköröket.
9.
A főigazgató irányítja
a) az általános főigazgató-helyettes,
b) a gazdasági és humán
főigazgató-helyettes,
c) az Idegenrendészeti Igazgatóság,
d) a Menekültügyi Igazgatóság,
e) a Jogi és Adminisztrációs
Igazgatóság,
f) az Ellenőrzési Osztály,
g) a Titkársági és Kommunikációs
Osztály, valamint
h) a regionális igazgatóságok
szakmai
tevékenységét.
10.
A főigazgató irányítási jogkörében eljárva
a) felelős az alapító okiratban
megjelölt tevékenységek jogszabályban előírt követelményeknek megfelelő
ellátásáért;
b) meghatározza a jogszabályokból adódó
feladatokat és a Főigazgatóság munkavégzésének főbb szabályait, felügyeli azok
végrehajtását, biztosítja – a Magyarország központi költségvetéséről szóló
törvényben meghatározott keretek között – a végrehajtáshoz szükséges személyi
és tárgyi feltételeket, valamint az irányítás, a vezetés és a belső igazgatás
körében kötelező feladatokat ír elő, továbbá meghatározza a feladatok
végrehajtásának részletszabályait;
c) szervezi az idegenrendészetért és
menekültügyért felelős miniszter általi irányítás során meghatározott feladatok
végrehajtását, együttműködik más minisztériumokkal és a társszervekkel;
d) irányítja a Központi Hivatal és a
regionális igazgatóságok szervezeti elemeinek munkáját, biztosítja összehangolt
működésüket;
e) törvény eltérő rendelkezésének
hiányában képviseli a Főigazgatóságot;
f) meghatározza a Főigazgatóság éves,
valamint időszakos feladat- és ellenőrzési terveit;
g) évente értékeli a Főigazgatóság
tevékenységét, stratégiai terveinek megvalósítását, és annak megfelelően
intézkedik azok aktualizálására;
h) az irányítási jogkör gyakorlójának
útján javaslatot tesz a Főigazgatóság feladatkörét érintő jogszabályalkotásra
és -módosításra, felkérésre véleményezi a jogszabályok és közjogi
szervezetszabályozó eszközök tervezeteit;
i) kialakítja és működteti a
Főigazgatóság
ia) kontrollkörnyezetét,
ib) integrált kockázatkezelési
rendszerét,
ic) kontrolltevékenységeit,
id) információs és kommunikációs
rendszerét,
ie) nyomon követési rendszerét
(monitoring);
j) kialakítja a közérdekű adatközlés
rendjét, kijelöli az adatfelelősöket;
k) ellátja a minősített adatot kezelő
szerv vezetője részére meghatározott feladatokat;
l) figyelemmel kíséri a Főigazgatóság
informatikai, nyilvántartó és szolgáltató rendszereinek hiteles, megbízható és
biztonságos üzemeltetését;
m) gondoskodik a honvédelmi intézkedési
terv elkészítéséről és rendszeres felülvizsgálatáról, valamint miniszteri
jóváhagyásra történő felterjesztéséről;
n) irányítja és ellenőrzi a polgári
védelmi, a katasztrófavédelmi feladatok ellátását, továbbá a különleges
jogrendi időszaki feladatokra felkészülést és a feladatok végrehajtását;
o) jóváhagyja a Főigazgatóság
védelemgazdasági alaptervét.
11.
A főigazgató
a) gyakorolja mindazon munkáltatói
jogokat, és teljesíti azokat a kötelezettségeket, amelyeket jogszabály nem
határoz meg más parancsnok vagy vezető részére;
b) javaslatot tesz helyetteseinek
kinevezésére és felmentésére;
c) kiadja a közvetlen alárendeltségébe
tartozó vezetők és beosztottak munkaköri leírásait;
d) kinevezi
da) a Főigazgatóság adatvédelmi
tisztviselőjét,
db) a minősített adatok kezeléséért
felelős biztonsági vezetőt,
dc) az információs rendszerek
biztonságáért felelős személyt;
e) biztosítja a Főigazgatóságnál az
esélyegyenlőség megvalósulását;
f) biztosítja a Főigazgatóság
Tudományos Tanácsának működési feltételeit;
g) a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel
kötött keretmegállapodásban foglaltaknak megfelelően biztosítja a megfelelő
felkészültségű és képzettségű oktatói és alkalmazotti állományt.
12.
A főigazgató jogszabályban meghatározottak szerint felel a Főigazgatóság
törvényes és hatékony gazdálkodásáért, pénzügyi tevékenységéért, figyelemmel
kíséri a jóváhagyott költségvetési előirányzatok teljesítését, az azok
felhasználásával ellátandó feladatok veszélyeztetése esetén megteszi a
szükséges intézkedéseket, fejezeti vagy kormányzati hatáskörbe tartozó ügyekben
az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszternél intézkedést
kezdeményez.
13.
A főigazgatót tartós távolléte, akadályoztatása esetén
a) – a Főigazgatóság gazdasági és
informatikai feladatainak kivételével – az általános főigazgató-helyettes,
b) a Főigazgatóság gazdasági és
informatikai feladatai tekintetében a gazdasági és humán főigazgató-helyettes
helyettesíti.
14.
A főigazgató és az általános főigazgató-helyettes együttes távolléte,
akadályoztatása esetén a főigazgató által írásban kijelölt személy irányítja a
Főigazgatóság tevékenységét.
6. Az általános főigazgató-helyettes
15.
Az általános főigazgató-helyettes irányítja
a) a Nemzetközi Együttműködési
Főosztály,
b) a Dokumentációs Központ, valamint
c) az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási
Osztály
szakmai
tevékenységét.
16.
Az általános főigazgató-helyettes
a) főigazgatói döntés meghozatalát,
belső rendelkezés megtételét kezdeményezheti;
b) koordinálja a munkatervekben foglalt
feladatok végrehajtását;
c) javaslatot tesz a főigazgatónak a
Főigazgatóság feladatköréhez kapcsolódó jogi norma kiadásának kezdeményezésére;
d) részt vesz a Főigazgatóság
stratégiájának és beszámolóinak kidolgozásában;
e) részt vesz a kockázatértékelés, a
szervezeti célok elérését veszélyeztető kockázatok csökkentésére irányuló
kontrollok alkalmazásában, a szervezeti integritást sértő események, valamint a
szabálytalanságok feltárásában, kezelésében;
f) eljár azokban az ügyekben, amelyek
ellátásával a főigazgató esetenként vagy állandó jelleggel megbízza.
7. A gazdasági és humán
főigazgató-helyettes
17.
A gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítja
a) a Közgazdasági Főosztály,
b) az Informatikai Főosztály,
c) a Személyügyi Főosztály,
d) a Műszaki Osztály,
e) az Ellátási Osztály, valamint
f) a Beszerzési és Projekt Osztály
szakmai
tevékenységét.
18.
A gazdasági és humán főigazgató-helyettes gyakorolja azokat a jogokat, és
teljesíti azokat a kötelezettségeket, amelyeket jogszabály a szervezet
gazdasági vezetője számára meghatároz. E feladatkörében
a) részt vesz a Főigazgatóság gazdasági
és humánerőforrás-stratégiájának kidolgozásában;
b) érvényesíti a Főigazgatóság
tevékenységében az állami feladatok ellátásáról szóló előirányzatokkal,
létszámmal és vagyonnal történő szabályszerű és hatékony gazdálkodást;
c) felelős a szervezet gazdasági
feladatai jogszabályoknak megfelelő ellátásáért, a Főigazgatóság gazdálkodása
során a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek
érvényesítéséért;
d) intézkedik a költségvetés
felhasználására vonatkozó irányelvek, valamint a gazdálkodás részletes
rendjének meghatározására;
e) a főigazgató feladatkörébe nem
tartozó esetekben gazdasági rendelkezéseket hoz a pénzügyi gazdálkodási rendre
és a számvitelre vonatkozóan, valamint elkészíti a gazdasági-pénzügyi
vonatkozású belső rendelkezések tervezetét;
f) a főigazgató által átruházott
feladatkörben, a főigazgatóval történt egyeztetést követően az
államháztartásról szóló törvény előírásainak betartásával
előirányzat-átcsoportosítást hajthat végre;
g) felelős a Főigazgatóság
vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért,
az éves vagyonleltár előkészítéséért;
h) előkészíti a Főigazgatóság éves
költségvetésének fő kereteit, javaslatot tesz a jóváhagyott előirányzatok
alapján a Főigazgatóság költségvetésére;
i) felelős a tervezési, beszámolási,
információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és
hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért;
j) felelős az intézményi számviteli
rendért;
k) tervezi és elkülönítetten kezeli a
Főigazgatóság tudományos feladatainak ellátásához szükséges pénzügyi
forrásokat;
l) előkészíti a létszámgazdálkodásra
vonatkozó javaslatokat, javaslatot tesz a humánerőforrás hatékonyabb
felhasználására;
m) felelős a személyzeti, munkaügyi,
fegyelmi döntések előkészítéséért, a személyi nyilvántartási anyagok
kezeléséért;
n) felelős a Főigazgatóság hatáskörébe
tartozó feladatokat támogató informatikai rendszerek, nyilvántartások
működtetéséért, az informatikai támogatás biztosításáért;
o) gondoskodik az informatikai
biztonsági követelmények érvényesítéséről;
p) felelős a Főigazgatóság
tevékenységét támogató műszaki-üzemeltetési feladatok ellátásáért;
q) felelős a személyi állomány
egyenruházati és formaruházati ellátásának tervezéséért és biztosításáért,
valamint a raktári készletek stratégiai szintű kezeléséért és az ezekhez
kapcsolódó ellátási folyamatok összehangolásáért.
19.
A gazdasági és humán főigazgató-helyettes az irányítása alatt álló szervezeti
elemek útján gondoskodik
a) a tervezéssel,
b) az előirányzat-felhasználással,
c) a feladatkörébe tartozó
előirányzat-módosítással,
d) az üzemeltetéssel, fenntartással,
működtetéssel, beruházással,
e) a vagyon használatával,
hasznosításával,
f) az éves vagyonleltár elkészítésével,
g) a vagyonleltár kiértékelésével,
h) a készpénzkezeléssel,
i) a könyvvezetéssel,
j) a beszámolási kötelezettséggel,
k) a gazdasági adatszolgáltatással,
l) a munkaerő-gazdálkodással,
m) a képzéssel és oktatással,
n) a beszerzésekkel,
o) a Főigazgatóság gazdasági
projekttevékenységéből származó, valamint a projektek felügyeletével és
koordinációjával,
p) a Főigazgatóság műszaki
fejlesztéseivel, felújításaival és karbantartásával;
q) a személyi állomány egyenruházati
vagy formaruházati ellátásával;
r) a ruházati és felszerelési cikkek
raktári készleteinek folyamatos fenntartásával, kezelésével és
nyilvántartásával;
s) a befogadó intézmények működéséhez
szükséges alapellátási készletek – különösen bútorzat, ágynemű, élelmiszer,
higiéniai és tisztálkodási eszközök – rendelkezésre állásával és kiadásával
kapcsolatos
feladatok ellátásáról.
20.
A gazdasági és humán főigazgató-helyettes eljár a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő
Zártkörűen működő Részvénytársasággal kötött vagyonkezelői szerződésekben
foglalt kötelezettségvállalások körében.
21.
A gazdasági és humán főigazgató-helyettes vagy az általa írásban kijelölt
személy pénzügyi ellenjegyzése nélkül a Főigazgatóságot terhelő gazdasági
kihatású kötelezettség nem vállalható, követelés nem írható elő, gazdasági
tartalmú intézkedés nem tehető.
8. A Központi Hivatal vezetői
22.
A Központi Hivatal igazgatója irányítja
a) az alárendeltségébe tartozó
szervezeti elemek, valamint
b) a regionális igazgatóságok
szakmai
tevékenységét.
23.
A Központi Hivatal vezetői a jogszabályok előírásai szerint, az irányítási
jogkört gyakorló vezető utasítása alapján vezetik az irányításuk alá tartozó
szervezeti elemet, és ellenőrzik annak működését.
24.
A Központi Hivatal igazgatója, valamint a Központi Hivatalnál foglalkoztatott
más középvezető és beosztott vezető (a továbbiakban együtt: vezető) a
feladatkörében véleménynyilvánítással, javaslattétellel részt vesz a
Főigazgatóság stratégiájának, költségvetésének és beszámolóinak kidolgozásában.
Feladata továbbá a kockázatértékelés, a kockázatkezelés, a szervezeti célok
elérését veszélyeztető kockázatok csökkentésére irányuló kontrollok
alkalmazása, a szervezeti integritást sértő események, valamint a szabálytalanságok
feltárása, kezelése.
25.
A vezető
a) biztosítja az ügyintézés
szakszerűségét és az ügyintézési határidők betartását;
b) előkészíti, illetve véleményezi a
feladatkörét érintő jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és a
szakmai koncepciók tervezeteit;
c) meghatározza az irányítása, illetve
a vezetése alá tartozó szervezeti elem munkatervi feladatait, kiadmányozza a
munkaköri leírásokat, szervezi és ellenőrzi a feladatok végrehajtását;
d) gyakorolja az irányítása, illetve a
vezetése alatt álló szervezeti elem feladatköréhez kapcsolódó hatásköröket és
döntési jogköröket;
e) javaslatot tesz a munkáltatói jogkör
gyakorlójának az irányítása alatt álló szervezeti elem munkatársát érintő,
főigazgatói hatáskörbe tartozó munkáltatói intézkedés megtételére;
f) javaslatot tesz a főigazgatónak az
irányítása alatt álló szervezeti elem munkatársainak kitüntetésére,
címadományozására, jutalmazására;
g) ellátja mindazon ügyeket, amelyeket
felettes vezetője állandó vagy eseti jelleggel a feladatkörébe utal.
26.
A vezető helyettesítésére vonatkozó rendet a szervezeti elemre vonatkozó
ügyrendben kell rögzíteni.
9. A regionális igazgatóság vezetője
és helyettese
27.
A regionális igazgatóság igazgatója a főigazgató irányítása, továbbá a Központi
Hivatal vezetőinek szakmai irányítása mellett szervezi és vezeti az
alárendeltségébe tartozó szervezeti elemek és az irányítása alá tartozó
munkatársak tevékenységét.
28.
A regionális igazgatóság igazgatója feladatkörében véleménynyilvánítással,
javaslattétellel részt vesz a Főigazgatóság stratégiájának, szakmai
beszámolóinak kidolgozásában, feladata továbbá a kockázatértékelés, a
kockázatkezelés, a szervezeti célok elérését veszélyeztető kockázatok
csökkentésére irányuló kontrollok alkalmazása, a szervezeti integritást sértő
események, valamint szabálytalanságok feltárása, kezelése.
29.
A regionális igazgatóság igazgatója
a) szervezi és irányítja a regionális
igazgatóság feladatainak végrehajtását, eljár a regionális igazgatóság
feladatkörét érintő ügyekben;
b)
c) meghatározza a regionális
igazgatóság munkatervi feladatait;
d)
e) javaslatot tesz a főigazgatónak a
regionális igazgatóság munkatársainak elismerésére, címadományozására,
jutalmazására;
f) a regionális igazgatóság
rendelkezésére bocsátott beszerzési előleget (ellátmányt) a főigazgató, illetve
a gazdasági és humán főigazgató-helyettes által meghatározott elveknek
megfelelően használja fel;
g) felel a regionális igazgatóság
használatába adott vagyontárgyak, eszközök rendeltetésszerű használatáért és
megőrzéséért, gondoskodik az éves vagyonleltárak elkészítéséről;
h) ellátja mindazon feladatokat,
amelyeket a főigazgató állandó vagy eseti jelleggel a feladatkörébe utal.
30.
31.
A regionális igazgatóság igazgatóhelyettese
a) vezeti és ellenőrzi a feladatkörébe
tartozó – az ügyrendben megállapított – területeken a szervezeti elemek
tevékenységét, segíti az igazgató irányítói jogkörének ellátását;
b) a regionális igazgatóság igazgatója
távollétében vagy akadályoztatása esetén helyettesítési jogkörben eljárva
irányítja a regionális igazgatóság tevékenységét.
10. A Főigazgatóság munkatársaira
vonatkozó szabályok, a Főigazgatóság munkatársainak általános jogai és
kötelezettségei
32.
A Főigazgatóság munkatársa a munkaköri leírásban részére megállapított,
valamint a vezetője által részére meghatározott feladatokat – a kapott utasítás
és határidők figyelembevételével – a jogszabályok, szakmai előírások, egyéb
rendelkezések, valamint az ügyviteli szabályok megtartásával végzi.
33.
A Főigazgatóság munkatársa a feladatát önállóan látja el, és felelős a saját
tevékenységéért, valamint a jogszabályokban, továbbá a Főigazgatóság belső
rendelkezéseiben előírt feladatainak teljesítéséért.
34.
A munkaköri leírásban személyre szólóan meg kell határozni a munkatárs
feladatait, a részére meghatározott kötelezettségek teljes körét, valamint a
jogosultságait, különösen a kiadmányozási jogosultságot, az eljárási
jogosultságot, valamint döntési jogosultságot.
35.
A munkaköri leírásnak alkalmasnak kell lennie a személyes felelősség
megállapítására, valamint a munkáltató és a munkavállaló közötti vitás kérdések
eldöntésére.
III. FEJEZET
A KÖZPONTI HIVATAL ÉS A REGIONÁLIS
IGAZGATÓSÁGOK SZERVEZETI ELEMEINEK FELADATKÖRE
11. A Központi Hivatal szervezeti
elemeinek feladatköre
36.
A Központi Hivatal szervezeti elemei általános feladatkörükben
a) kidolgozzák az alaptevékenységek és
a szakmai részterületek szakmai standard- és minimumszabályait, a végrehajtás
érdekében módszertani útmutatók kiadásával támogatják a regionális
igazgatóságok munkáját;
b) elkészítik a szakterületükön
kötelezően alkalmazandó, valamint az ajánlott dokumentumokat;
c) részt vesznek a szakterületüket
érintő kutatásokban, elemző tanulmányok, hatásvizsgálatok elkészítésében és a
döntés-előkészítő munkában;
d) közreműködnek a rövid, a közép-,
valamint a hosszú távú stratégiák kialakításában;
e) évente értékelő beszámolót
készítenek a szakterület tevékenységéről, az éves beszámolóban javaslatot
tesznek a feladatellátás hatékonyságát célzó intézkedésekre;
f) elkészítik a szakterületüket érintő
belső rendelkezések tervezeteit, kezdeményezik a szükséges módosításokat;
g) közreműködnek a feladatkörüket
érintő jogszabályok tervezeteinek előkészítésében, véleményezésében,
megalapozzák a Főigazgatóság szakmai álláspontját;
h) szakmai ellenőrzést gyakorolnak a
regionális igazgatóságok felett, végrehajtják a főigazgató által elrendelt
szakmai ellenőrzéseket, vizsgálatokat;
i) figyelemmel kísérik a Főigazgatóság
jelentési és adatszolgáltatási rendszerének működését, kezdeményezik a rendszer
módosítását;
j) kapcsolatot tartanak az állami és
önkormányzati szervekkel, a civil és egyéb szervezetekkel, a hazai és
nemzetközi tudományos, szakmai, kutatási és felsőoktatási szervezetekkel;
k) részt vesznek a Főigazgatóság
nemzetközi kapcsolatainak alakításában, kapcsolatot tartanak a hasonló szakmai
feladatokat ellátó külföldi partnerszervezetekkel, intézményekkel,
együttműködési megállapodásokat készítenek elő, és koordinálják azok végrehajtását;
l) erre vonatkozó kijelölés alapján
részt vesznek, illetve képviselik a Főigazgatóságot a nemzetközi és hazai
szakmai fórumokon és megbeszéléseken, kezdeményezik szakmai tanácskozások,
összejövetelek szervezését;
m) gyűjtik a szakterületüket érintő
nemzetközi tevékenységgel összefüggő információkat és adatokat, vizsgálják a
külföldi szakmai gyakorlat magyarországi alkalmazásának lehetőségeit;
n) szakterületüket érintően szakmailag
irányítják a Főigazgatóság oktatási tevékenységét, összeállítják a képzések,
továbbképzések tematikáját, szakmai anyagát;
o) részt vesznek a minőségbiztosítási
rendszer kialakításában;
p) ellátják a főigazgató által
meghatározott egyéb feladatokat.
12. Menekültügyi Igazgatóság
37.
A Menekültügyi Igazgatóság a főigazgató irányítása alatt álló szervezeti elem,
amely ellátja a jogszabályok által a Főigazgatóság hatáskörébe utalt
menekültügyi feladatokat. Az Igazgatóság tevékenységét a Menedékjogi Osztályon,
valamint a Befogadó Intézmények Szakmai Irányító Osztályán keresztül látja el.
38.
A Menekültügyi Igazgatóság
a) elbírálja a menedékjogi kérelmeket;
b) vizsgálja a visszaküldés tilalmának
fennállását;
c) gondoskodik a menekültügyi
eljárásokban a kiutasító döntések meghozataláról;
d) lefolytatja a
státusz-felülvizsgálati és a státuszvisszavonó eljárásokat;
e) vezeti a menekültügyi
nyilvántartást, szükség esetén javaslatot tesz annak fejlesztésére;
f) a menekültügyi és menekült ellátási
tárgyú döntések bírósági felülvizsgálata során ellátja a Főigazgatóság jogi
képviseletét;
g) gondoskodik az idegenrendészetért és
menekültügyért felelős miniszter méltányossági hatáskörébe tartozó egyedi
menekültügyi hatósági ügyek döntésre előkészítéséről;
h) ellátja a menekültek áttelepítésével
és áthelyezésével kapcsolatos hatósági feladatokat;
i) ellátja a menekültügyi hatóság által
kiállítandó okmányok, hatósági bizonyítványok és egyéb dokumentumok
kiállításával összefüggő feladatokat;
j) ellátja a menekültügyi őrizettel
kapcsolatos hatósági feladatokat;
k) koordinálja az ellenőrzési feladatok
hatékony ellátását;
l) irányítja, koordinálja és ellenőrzi
a befogadó intézmények dolgozóinak szakmai tevékenységét;
m) ellátja a befogadó intézményekben
történő elhelyezésre és ellátásra való jogosultság elbírálásával összefüggő
feladatokat;
n) végzi és összehangolja a
menedékkérők, menekültek, a menedékesek, az oltalmazottak és a befogadottak
befogadásával, ellátásával, valamint támogatásával kapcsolatos igazgatási
feladatokat, illetve a társadalmi beilleszkedéssel kapcsolatos feladatokat;
o) együttműködik az állami szervekkel,
a helyi önkormányzatokkal, nemzetközi szervezetekkel, civil és egyházi
szervezetekkel és a menedékkérők, menekültek, oltalmazottak és menedékesek
részére szolgáltatást nyújtó intézményekkel, civil és karitatív szervezetekkel;
p) ellátja a Főigazgatóság által
fenntartott befogadó intézményekbe történő belépés engedélyezésével kapcsolatos
feladatokat;
q) utánkövetést végez a nemzetközi
védelemben részesítettek társadalmi beilleszkedése, munkaerőpiaci, lakhatási
helyzetének megismerése, valamint a menekültügyi nyilvántartás naprakészen
tartása érdekében;
r) gondoskodik a menekültellátási,
támogatási ügyek kapcsán a hatósági jogalkalmazás egységességéről.
13. Idegenrendészeti Igazgatóság
39.
Az Idegenrendészeti Igazgatóság a főigazgató irányítása alatt álló szervezeti
elem, amely ellátja a jogszabályok által a Főigazgatóság hatáskörébe utalt
idegenrendészeti feladatokat. Az Igazgatóság tevékenységét a Vízum Osztályon, a
Hatósági Ellenőrzési és Kiutaztatási Osztályon, a Jogorvoslati Osztályon,
valamint az Idegenrendészeti Szakirányító Osztályon keresztül látja el.
40.
Az Idegenrendészeti Igazgatóság
a) az idegenrendészeti szakterületet
érintően szakmailag irányítja a Főigazgatóság regionális igazgatóságait, a
migrációs szakkonzulokat és a migrációs összekötő tiszteket, valamint
koordinálja az idegenrendészeti hatósági és ellenőrzési feladatok hatékony
ellátását;
b) feladatkörét érintően gondoskodik az
idegenrendészeti hatósági jogalkalmazás egységességéről;
c) kapcsolatot tart az idegenrendészeti
résznyilvántartások üzemeltetőjével, jelzi és megfogalmazza a felmerülő
szakterületi igényeket;
d) dönt a Főigazgatóság hatáskörébe
tartozó, kilencven napot meg nem haladó tartózkodásra jogosító vízum kiadásához
hozzájárulásról vagy a hozzájárulás megtagadásáról, egyeztet más schengeni
államok központi hatóságaival;
e) elbírálja a Főigazgatóság
hatáskörébe tartozó vízum hosszabbítása, megsemmisítése, visszavonása, valamint
a határátkelőhelyen előterjesztett vízum iránti kérelem tárgyában hozott
elutasító döntések elleni jogorvoslati kérelmeket;
f) végzi a hatáskörébe tartozó
vízumkérelmek és vízumokhoz kapcsolódó eljárási cselekmények számítógépes
rögzítésével és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat és értesítési
feladatokat;
g) részt vesz a VIS–Mail üzenetek
továbbításához, fogadásához kapcsolódó feladatok, valamint a VIS alkalmazásával
kapcsolatos feladatok ellátásában;
h) elbírálja a harmadik országbeli
állampolgárok tartós és huzamos tartózkodásával kapcsolatos jogorvoslati
kérelmeket;
i) elbírálja a szabad mozgás és
tartózkodás jogával rendelkező személyek magyarországi tartózkodásával
kapcsolatos, a Főigazgatóság hatáskörébe utalt jogorvoslati kérelmeket;
j) a feladatkörébe tartozó
közigazgatási ügyekben peres képviseletet lát el;
k) a jogszabály által meghatározott
esetekben szervezi, koordinálja és végrehajtja a kiutasított külföldiek légi
úton történő kitoloncolásával, valamint a légi és szárazföldi úton történő
dublini átadások megszervezésével kapcsolatos feladatokat;
l) szervezi, koordinálja és végrehajtja
a harmadik országbeli állampolgárok légi úton történő kiutaztatását,
gondoskodik az idegenrendészeti eljárás alá vont külföldiek hazatéréséhez
szükséges úti okmányok beszerzéséről;
m) koordinálja a Főigazgatóság
visszatérési és reintegrációs tanácsadási tevékenységét;
n) gondoskodik egyes önálló beutazási
és tartózkodási tilalom elrendelésére vonatkozó döntések előkészítéséről, azok
központi nyilvántartásban történő rögzítéséről, karbantartásáról, törléséről és
felülvizsgálatáról;
o) értesíti az illetékes
külképviseletet a nem magyar állampolgárok vonatkozásában indult
idegenrendészeti eljárás során elrendelt személyi szabadságot érintő
kényszerintézkedésekről, valamint a sérüléssel, halállal járó rendkívüli
eseményekről;
p) elbírálja a kényszerintézkedési
ügyekben és a közrendvédelmi bírság kiszabásával kapcsolatos elsőfokú
eljárásban hozott döntésekkel szembeni jogorvoslati kérelmeket;
q) nyilvántartja, és a kiállító állam
illetékes hatóságának megküldi a talált vagy más módon beszolgáltatott külföldi
úti okmányokat;
r) a büntetés-végrehajtási szervezet
központi szervének tájékoztatása alapján értesíti a Főigazgatóság regionális
igazgatóságait a szabadságvesztés-büntetésüket töltő, valamint a szabaduló
külföldiekről;
s) végzi és összehangolja az
emberkereskedelem áldozatainak ellátásával kapcsolatos igazgatási feladatokat;
t) koordinálja a regionális
igazgatóságok komplex mélységi ellenőrzőrendszer keretében végzett
tevékenységét.
14. Jogi és Adminisztrációs
Igazgatóság
41.
A Jogi és Adminisztrációs Igazgatóság a főigazgató irányítása alatt álló,
általános koordinációs és jogi támogatást nyújtó szervezeti elem, amely a
feladatait az Igazgatási és Iratkezelési Főosztály, valamint az Elemző és
Koordinációs Osztály útján látja el.
42.
A Jogi és Adminisztrációs Igazgatóság
a) ellátja az Országos Idegenrendészeti
Főigazgatóság normaalkotási szabályzatáról szóló utasításban az Igazgatási és
Iratkezelési Főosztály számára meghatározott feladatokat;
b) összeállítja a Főigazgatóság
tevékenységét értékelő éves jelentést;
c) kivizsgálja a panaszbeadványokat, és
működteti a Főigazgatóság Panaszirodáját;
d) ellátja a közérdekű adatok
megismerésére irányuló megkeresésekkel kapcsolatos feladatokat;
e) ellátja az adatvédelmi tárgyú
igazgatási feladatokat;
f) végzi a jogszabályok és a közjogi
szervezetszabályozó eszközök tervezeteinek véleményezését, szükség esetén
koordinálja azok belső véleményeztetését, a belső egyeztetését követően
összeállítja a Főigazgatóság álláspontját;
g) a feladatkörébe tartozó
ügytípusokban koordinálja a külső szervek részére történő adatszolgáltatást;
h) előkészíti az állami és civil
szervezetekkel kötendő együttműködési megállapodások tervezeteit;
i) képviseletet lát el a Főigazgatóság
működésével összefüggő, nem menekültügyi vagy idegenrendészeti hatósági döntés
felülvizsgálatára irányuló peres eljárásokban;
j) felkérésre előkészíti, véleményezi a
Főigazgatóság által kötendő szerződéseket, azokat jogi ellenjegyzéssel látja
el;
k) felkérésre jogi szakértőként részt
vesz a Főigazgatóság közbeszerzési eljárásaiban;
l) lefolytatja a kártérítési
eljárásokat;
m) ellátja az okmányszakértői és
okmánytári feladatokat, közreműködik a Főigazgatóság által kiállított okmányok
megújításában és az okmánybeszerzési eljárásokban;
n) a Főigazgatóság Központi Hivatala
szervezeti elemei vonatkozásában ellátja azon központi postaelosztó, postázó,
iktatási és ügykezelési feladatokat, melyek nem tartoznak a szervezeti elemek
feladatai közé;
o) felügyeli és koordinálja az
elektronikus ügyviteli feladatokat, végzi az iratkezelés ellenőrzésével, az
iratkezelési szabályzat és az ügyvitelt támogató eljárások korszerűsítésével
kapcsolatos feladatokat;
p) szakmai felügyeletet lát el az
iratkezeléssel kapcsolatos kérdésekben, javaslatot tesz az ügyviteli folyamatok
fejlesztési irányaira;
q) ellátja a minősített adatkezelési és
rejtjelfelügyeleti feladatokat;
r) működteti a Főigazgatóság egyes
központi irattárait;
s) ellátja a biometrikus azonosítót
tartalmazó okmányokkal kapcsolatos ügyviteli feladatokat;
t) ellátja a bélyegzők kiadásával,
nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat;
u) figyelemmel kíséri és elemzi a hazai
és a nemzetközi migrációs és menekültügyi folyamatok alakulását, összehasonlító
elemzéseket és prognózisokat készít;
v) elkészíti az időszaki és eseti
statisztikai jelentéseket;
w) koordinálja a Főigazgatóság szervei
adatszolgáltatási kötelezettségeivel összefüggő statisztikai tevékenységét;
x) adatszolgáltatási tevékenységet
végez egyes európai intézmények, nemzetközi szervezetek, hazai és európai
partnerszervek képviselői részére.
15. Nemzetközi Együttműködési
Főosztály
43.
A Nemzetközi Együttműködési Főosztály az általános főigazgató-helyettes
irányítása alatt álló szervezeti elem, mely végzi az egyes szakterületek
munkájával összefüggő európai uniós és nemzetközi vonatkozású feladatok
előkészítését, végrehajtásuk koordinálását, folyamatos kapcsolattartást a
tagállami partnerszervezetekkel és a migrációval foglalkozó nemzetközi
szervezetekkel. A Nemzetközi Együttműködési Főosztály feladatait a Nemzetközi
Kapcsolatok Osztály, valamint a Nemzetközi Hatósági Együttműködési Osztály
útján látja el.
44.
A Nemzetközi Együttműködési Főosztály
a) szervezi és koordinálja a
Főigazgatóság nemzetközi tevékenységét, közreműködik a Főigazgatóság nemzetközi
vonatkozású hazai rendezvényeinek lebonyolításában;
b) a szakmai igazgatóságok
közreműködésével összefogja az EU kormányzati koordinációs rendszer keretében a
Főigazgatósághoz érkező tárgyalási álláspontok véleményezését;
c) összeállítja a Főigazgatóság éves
kiutazási és fogadási tervét, nyilvántartást vezet a Főigazgatóság vezetőinek
és munkatársainak szakmai kiutazásairól;
d) ellátja a Főigazgatóság vezetőinek
és munkatársainak nemzetközi fórumokon történő részvételével, valamint a
külföldi delegációk fogadásával kapcsolatos utaztatási teendőket, koordinálja a
részvételből adódó feladatokat;
e) intézi a Főigazgatóság munkatársai
részére igényelt szolgálati útlevelekkel, valamint repülőtéri belépőkártyával
kapcsolatos teendőket, valamint nyilvántartást vezet a munkatársak részére
kiállított okmányokról;
f) kapcsolatot tart a migrációs és
menekültügyi kérdésekkel foglalkozó nemzetközi szervezetekkel, azok szakosított
szerveivel és a nemzetközi civil szervezetekkel;
g) kapcsolatot tart az európai uniós és
a harmadik országbeli külföldi társszervekkel, valamint a Magyarországon
akkreditált külképviseletekkel;
h) közreműködik a Főigazgatóság
szervezésében megrendezett nemzetközi tárgyalások, munkamegbeszélések
előkészítésében és lebonyolításában;
i) koordinálja a Főigazgatóság felső
vezetőinek nemzetközi levelezését;
j) előkészíti a Főigazgatóság
feladatkörébe tartozó, nemzetközi szerződésnek nem minősülő megállapodások és
az ezekhez kapcsolódó előterjesztések szakmai tervezeteit;
k) gondoskodik a Főigazgatóság vezetői
és a szervezeti elemek részére idegen nyelvű fordítások készítéséről,
készíttetéséről;
l) ellátja az Európai Migrációs Hálózat
keretében érkező megkeresések koordinációját;
m) működteti az Európai Unió
Menekültügyi Ügynökségének központi nemzeti kapcsolattartási pontját;
n) előkészíti, szervezi és koordinálja
az Európai Unió Menekültügyi Ügynöksége és az Európai Határ- és Partvédelmi
Ügynökség műveleteinek keretében megvalósuló szakértői kiküldetéseket;
o) ellátja a migrációs
szakdiplomata-jelöltek pályáztatásához, kiválasztásához és felkészítéséhez
kapcsolódó szervezési feladatokat, koordinálja a kihelyezett és a kihelyezés
előtt álló migrációs szakdiplomaták tevékenységével, berendelésével,
kihelyezésével, beszámoltatásával kapcsolatos adminisztratív ügyeket;
p) a migrációs szakdiplomaták
tevékenységéhez kapcsolódó körben kapcsolatot tart a hazai nemzetbiztonsági és
rendvédelmi szervekkel;
q) felelős az európai uniós „dublini
eljárásokkal” összefüggő feladatok ellátásáért, ellátja a tagállamok migrációs
szerveitől beérkező és az ezek felé továbbítandó megkeresésekből adódó
feladatokat;
r) ellátja az Eurodac rendszer
működésével összefüggésben a Főigazgatósághoz delegált hatósági és
adminisztratív feladatokat;
s) az európai uniós jogszabályok,
valamint a hatályos visszafogadási egyezmények előírásainak megfelelően
engedélyezi a harmadik országok állampolgárainak hatósági kísérettel történő
átszállítását, szervezi és koordinálja a hatósági átszállítási feladatok végrehajtását;
t) koordinálja a Schengeni Információs
Rendszerben elhelyezett figyelmeztető jelzésekkel összefüggő kiegészítő
információk cseréjét és az ezzel összefüggésben kezdeményezett, az európai
uniós tagállamokkal folytatott konzultációs eljárásokat;
u) megválaszolja a schengeni
tagállamoktól érkező vízumkonzultációs megkereséseket, részt vesz VIS–Mail
üzenetek továbbításához, fogadásához kapcsolódó feladatok, valamint a VIS
alkalmazásával kapcsolatos feladatok ellátásában;
v) koordinálja a regionális
igazgatóságok és az európai uniós tagállamok között a tartózkodási
jogosultságokra, előzményekre vonatkozó megkereséseket;
w) együttműködik a Nemzetközi Bűnügyi
Együttműködési Központ (a továbbiakban: NEBEK) szervezetében működő SIRENE
Irodával a SIS jelzéssel kapcsolatos kiegészítő információk cseréje kapcsán;
x) eleget tesz a schengeni vízum
megsemmisítése és visszavonása tárgyában meghatározott tájékoztatási
kötelezettségnek.
16. Közgazdasági Főosztály
45.
A Közgazdasági Főosztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása
alatt álló, a költségvetési, gazdálkodási kérdésekben döntést megalapozó,
végrehajtást előkészítő, koordináló, a számviteli teendők végrehajtását végző
szervezeti elem. A Közgazdasági Főosztály tevékenységét a Pénzügyi Osztályon,
valamint a Számviteli Osztályon keresztül látja el.
46.
A Közgazdasági Főosztály
a) a Főigazgatóság szervezeti elemeinek
bevonásával tervezi és összeállítja a tárgyévi beszerzési szükségleteket, ezek
figyelembevételével elkészíti az éves költségvetésiterv-javaslatokat;
b) elkészíti a jóváhagyott költségvetés
felosztásaira vonatkozó javaslatokat, és folyamatosan nyilvántartja azok
felhasználását;
c) ellenőrzi a kiadási bizonylatok
jogszerűségét és helyességét, gondoskodik a kötelezettségek teljesítéséről, a
bevételek beszedéséről;
d) a folyószámla-analitikához
kapcsolódóan végzi a bejövő számlák kezelését, a kimenő számlák elkészítését,
vezeti a munkavállalók előlegével kapcsolatos adatok nyilvántartását;
e) vezeti az adójellegű
nyilvántartásokat, és gondoskodik azon bevallások elkészítéséről, amelyeket
jogszabály alapján nem a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) végez;
f) intézkedik a dolgozók
személyijövedelemadó-elszámolásával kapcsolatos dokumentumainak a Kincstár
általi előállítására, azoknak a munkavállalók részére történő továbbításáról;
g) gondoskodik a menekültek,
oltalmazottak, menedékesek és befogadottak részére megállapított pénzbeli
ellátások és támogatások folyósításáról;
h) tervezi és szervezi a Főigazgatóság
részére biztosított költségvetési előirányzatokkal történő gazdálkodást,
kötelezettséget vállal, utalványozási és ellenjegyzési jogokat gyakorol;
i) előkészíti az előirányzati
módosításokra vonatkozó javaslatot, és vezeti az előirányzat-módosításokról
szóló nyilvántartást;
j) koordinálja az EU Belügyi Alapok
program alapjaihoz, valamint más nemzetközi és hazai pályázati forráshoz
kapcsolódó kifizetéseket;
k) kezeli a Főigazgatóság számláit;
l) vezeti a munkáltatói,
lakásvásárlási, építési támogatásban részesült dolgozók tartozásait
nyilvántartó egyéni kartonokat;
m) tájékoztatást ad a Szociális és
Lakásbizottságnak a lakásszámla alakulásáról, javaslatot tesz a felhasználható
szabad keretről;
n) a hatályos jogszabályoknak
megfelelően intézkedik az érintett pénzügyi intézmény felé a Főigazgatóság
munkatársait megillető kedvezmények érvényesítéséről;
o) a Kincstárral együttműködve
gondoskodik a bérszámfejtéshez kapcsolódó feladatok ellátásáról;
p) teljesíti a Főigazgatóság gazdasági
jellegű adatszolgáltatási kötelezettségét;
q) a pénzügyi és számviteli
előírásoknak megfelelően végzi a gazdasági folyamatok regisztrálását,
könyvelését;
r) végzi a tárgyi eszközök és készletek
analitikus nyilvántartását, a főkönyvi könyvelést, végrehajtja a szükséges
egyeztetéseket, és adatokat szolgáltat a beszámolók, mérlegek elkészítéséhez;
s) gondoskodik a bizonylati rend és
fegyelem betartásáról, a különféle analitikához kapcsolódó kódszámrendszerek
kidolgozásáról és karbantartásáról, a számlarend naprakészen tartásáról;
t) elkészíti a havi és a negyedéves
jelentéseket, valamint az éves költségvetési beszámolót;
u) vezeti a lakáskölcsönök, valamint a
Főigazgatóság számlájára beérkező, a menekültek és az oltalmazottak lakáscélú
támogatásának (otthonteremtési támogatásának) törlesztésével kapcsolatos adatok
nyilvántartását;
v) elkészíti a leltározási utasítást,
ennek jóváhagyását követően szervezi az éves vagyonmegállapító leltározásokat;
w) üzemelteti a házipénztárt és a
valutapénztárt, gondoskodik a szervezeti egységek rendszeres, illetve soron
kívüli ellátásáról;
x) a folyószámla-analitikához
kapcsolódóan végzi a bejövő számlák kezelését, valamint a kimenő számlák
elkészítését.
17. Informatikai Főosztály
47.
Az Informatikai Főosztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása
alatt álló – informatikai szakmai kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást
előkészítő, koordináló, az informatikai rendszerek tervezését, üzemeltetését,
karbantartását végző – szervezeti elem. Az Informatikai Főosztály tevékenységét
az Informatikai-fejlesztési Osztályon, valamint az Informatikai-üzemeltetési
Osztályon keresztül végzi.
48.
Az Informatikai Főosztály
a) biztosítja az iktatási, a pénzügyi,
a számviteli és a számítástechnikai programok egységességét, nyilvántartását,
dokumentáltságát és jogtisztaságát, gondoskodik a számítógépes programok
fejlesztéséről, a szakterületek által megfogalmazott szakmai célok
figyelembevétele mellett kidolgozza a számítógépesprogram-fejlesztési
igényeket, követelményeket;
b) üzemelteti és felügyeli a
Főigazgatóság hatáskörébe tartozó feladatokat támogató informatikai
rendszereket, nyilvántartja az ehhez szükséges programokat, és biztosítja a
Főigazgatóság nyilvántartási, adatkezelési, adatfeldolgozási feladatainak
informatikai hátterét;
c) a rendelkezésre álló pénzügyi
források keretein belül kidolgozza a számítógépesprogram-fejlesztések pályázati
felhívását és a részletes szakmai követelményrendszereket;
d) kidolgozza és folyamatosan
aktualizálja az érvényesítendő informatikai biztonsági követelményeket;
e) kidolgozza a Főigazgatóság adat- és
titokvédelmi szabályzatainak informatikai biztonsági előírásait, gondoskodik az
informatikai biztonságot érintő jogszabályok, műszaki normatívák, szabványok,
irányelvek és ajánlások egységes alkalmazásáról, továbbá az ágazati szintű rendelkezések
és a Főigazgatóság belső szabályzatai közötti összhang biztosításáról;
f) az érintett szervezeti elemek
javaslatainak figyelembevételével előkészíti a Főigazgatóság közép- és hosszú
távú informatikai stratégiai tervét, figyelemmel kíséri az elfogadott terv
végrehajtását, és gondoskodik annak folyamatos aktualizálásáról;
g) az informatikai kérdéseket érintően
közreműködik a közbeszerzési pályázatok kiírásában és azok elbírálásában;
h) működteti a Főigazgatóság országos
informatikai hálózatát, levelezőrendszerét és a vírusvédelmi rendszert,
karbantartja, frissíti az ehhez szükséges programokat;
i) végzi a Főigazgatóságnál alkalmazott
számítástechnikai, híradástechnikai eszközök üzemeltetését, javaslatot tesz a
számítástechnikai és egyéb technikai, híradástechnikai eszközök megrendelésére,
beszerzésére, szervizelésére;
j) gondoskodik a DubliNet rendszer
működtetéséről;
k) felhasználói támogatási
tevékenységet lát el;
l) szakmailag irányítja és felügyeli a
regionális igazgatóságok informatikai feladatokat ellátó munkatársait;
m) ellátja a Főigazgatóság honlapjának
üzemeltetésével kapcsolatos technikai-informatikai feladatokat;
n) ellátja az informatikai
beszerzésekkel kapcsolatos feladatokat.
18. Személyügyi Főosztály
49.
A Személyügyi Főosztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása
alatt álló, személyzeti és munkaügyi szakmai kérdésekben döntést megalapozó,
végrehajtást előkészítő, koordináló, végrehajtó, a humánpolitikai célkitűzések
tervezését végző szervezeti elem, mely feladatait a Humánigazgatási Osztály,
valamint a Képzési- és Oktatási Osztály útján látja el.
50.
A Személyügyi Főosztály
a) segíti a vezetőket a személyügyi
igazgatással kapcsolatos feladataik ellátásában;
b) előkészíti a
szervezet-korszerűsítésre, létszámgazdálkodásra vonatkozó javaslatokat,
ellenőrzi a szervezeti és létszámintézkedések érvényesülését, javaslatot tesz a
hatékonyságot gátló körülmények megszüntetésére;
c) közreműködik a foglalkoztatási
jogviszonyokkal kapcsolatos belső szabályzatok kialakításában, kidolgozza a
szakterületet érintő főigazgatói normatív döntések tervezeteit, részt vesz a
feladatkörébe tartozó jogszabályok és közjogi szervezetszabályzó eszközök
módosítási javaslatainak véleményezésében;
d) ellátja a hivatali érdekegyeztetés
működésével kapcsolatos előkészítő feladatokat;
e) előkészíti és végrehajtja a Központi
Hivatal és a regionális igazgatóságok feladatkörébe tartozó személyzeti,
munkaügyi, szervezési, fegyelmi, lakásügyi, kegyeleti és szociális döntéseket;
f) ellátja a főigazgató által
adományozható elismerések adományozásával kapcsolatos előkészítő feladatokat,
kezeli a Főigazgatóság elismerésianyag-készletét;
g) működteti az
emberierőforrás-gazdálkodást támogató információs rendszer személyzeti munkát
segítő operációs rendszereket, adatfeldolgozást és adatszolgáltatást végez,
kezeli a személyi állományba tartozók személyi nyilvántartási anyagát;
h) gondoskodik a személyi állományba
tartozók szolgálati igazolvánnyal és szolgálati jelvénnyel történő ellátásáról
és ezek nyilvántartásáról;
i) végzi a nemzetbiztonsági ellenőrzés
és a kifogástalan életvitel vizsgálat kezdeményezésével kapcsolatos
feladatokat;
j) a vagyonnyilatkozat-tételre
kötelezettek vonatkozásában biztosítja a Főigazgatóságra háruló, jogszabályban
rögzített kezelési, nyilvántartási kötelezettségek teljesítését, figyelemmel
kíséri a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség esedékessé válását, intézkedik
az őrzésért felelős felé a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség
teljesítésére;
k) együttműködik az érdekképviseleti
szervekkel, valamint a Magyar Rendvédelmi Karral;
l) ellátja a személyi állomány
foglalkozás-egészségügyi, fizikai és pszichikai alkalmassági vizsgálatának
előkészítését és koordinálását, vezeti a Főigazgatóság központi személyügyi
nyilvántartását és közszolgálati alapnyilvántartását;
m) figyelemmel kíséri a személyi
állomány minősítésének esedékessé válását, az erre jogosult vezetőt erről
tájékoztatja, közreműködik a személyi állomány minősítésének és
munkateljesítménye értékelésének elkészítésében;
n) előzetes igényfelmérés alapján
előkészíti a Főigazgatóság időszakos képzési tervét;
o) tervezi és előkészíti a személyi
állomány szakmai előmenetelét, képzését, továbbképzését, utánpótlását,
koordinálja az oktatáshoz, képzéshez kapcsolódó feladatokat;
p) figyelemmel kíséri és koordinálja a
jogszabályban előírt oktatási és vizsgakötelezettség teljesítését;
q) a Főigazgatóság szakmai szervezeti
elemeivel együttműködve előkészíti és koordinálja a hazai és a nemzetközi
felsőoktatási intézmények hallgatóinak szakmai gyakorlatát;
r) a szakterületet érintő kérdésekben
kapcsolatot tart és együttműködik a Főigazgatóság társszerveivel.
19. Műszaki Osztály
51.
A Műszaki Osztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása alatt
álló, műszaki kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő,
koordináló szervezeti elem.
52.
A Műszaki Osztály
a) a költségvetési tervezés keretében
javaslatot készít a Főigazgatóság ingatlan- és gépjárműállományának
fejlesztésére;
b) a költségvetési keretszámok
ismeretében elkészíti a tárgyévi ingatlanberuházási és -felújítási munkára
vonatkozó terveket;
c) szakmailag felügyeli az
ingatlanokkal kapcsolatos műszaki beruházási és felújítási munkálatokat, és
részt vesz az ezzel kapcsolatos eljárásokban;
d) biztosítja a beszerzésekhez és
közbeszerzésekhez szükséges műszaki dokumentációkat, közreműködik az eljárás
lefolytatásában;
e) megszervezi és irányítja a tervszerű
karbantartást;
f) nyilvántartást vezet a hivatali
gépjárművekről, végzi a gépjárművek üzemeltetésével, javításával, műszaki
szemléjével kapcsolatos feladatokat, javaslatot tesz a gazdaságtalanul működő
gépjárművek selejtezésére;
g) közreműködik a közbeszerzési
pályázatok kiírásában, a szerződéskötésben, ellenőrzi az elkészült munkákat;
h) kidolgozza a tűzvédelmi és
munkavédelmi előírások alapján a Főigazgatóság e tárgyköröket érintő belső
szabályzatait, gondoskodik ezek betartásáról, szakmai irányítást gyakorol a
regionális igazgatóságok ezen tevékenysége felett;
i) figyelemmel kíséri a rendszeres
karbantartásokat, az üzemeltetési feladatok ellátását, ellenőrzi mindezek
elvégzését, karbantartási, üzemeltetési szerződések megkötését kezdeményezi;
j) előkészíti a külső kivitelezőkkel az
építési, karbantartási munkák tekintetében megkötni kívánt szerződések
tervezetét, gondoskodik az elkészült munkák műszaki átvételéről, továbbá
gondoskodik az ingatlannal kapcsolatos nyilvántartások naprakész vezetéséről és
a változások átvezetésének előkészítéséről;
k) vezeti a Főigazgatóság
vagyonkezelésében lévő ingatlanok nyilvántartását, és gondoskodik a Magyar
Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. felé az időszakos adatszolgáltatások teljesítéséről;
l) biztosítja a zavartalan technikai
üzemeltetést;
m) ellátja a kényszerítő eszközök
tárolásával, kiadásával, nyilvántartásával, valamint az ezekhez kapcsolódó
adminisztratív és technikai feladatokkal összefüggő tevékenységeket;
n) gondoskodik a kényszerítő eszközök
karbantartásáról.
20. Ellátási Osztály
53.
Az Ellátási Osztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása alatt
álló, ellátási kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő,
koordináló szervezeti elem.
54.
Az Ellátási Osztály
a) biztosítja a befogadó intézmények
folyamatos működtetését, az ott elhelyezettek ellátását;
b) ellátja az élelmezéssel kapcsolatos
ügyviteli tevékenységet;
c) a főigazgató, valamint a gazdasági
és humán főigazgató-helyettes által meghatározott rend szerint gazdálkodik a
számára biztosított ellátmánnyal, előkészíti az egyes gazdálkodással összefüggő
feladatok végrehajtása során keletkező pénzügyi kötelezettségek iratait;
d) biztosítja a befogadó intézmények
zavartalan működéséhez szükséges készleteket, eszközöket;
e) gondnoki feladatokat lát el a
befogadó intézményekben;
f) ellátja a befogadó intézményekben
elhelyezettekkel összefüggésben felmerülő személyszállítási feladatokat;
g) gondoskodik az adományok, pénzbeli
és tárgyi felajánlások kezeléséről és elszámolásáról, szükség esetén a
telephelyekre való elosztásáról;
h) üzemelteti a Központi Hivatal és a
regionális igazgatóságok irodaszer, nyomtatvány és egyéb eszközeinek központi
raktárát;
i) gondoskodik a készletek, a tárgyi
eszközök és a nagy értékű eszközök analitikus nyilvántartásáról, kezeléséről,
leltározásáról és selejtezéséről, gondoskodik a vásárolt eszközök
nyilvántartásba vételéről;
j) raktári készletgazdálkodást végez,
ellátja a ruházati szolgálattal kapcsolatos feladatokat, közreműködik a
ruházati fejlesztésekben, a ruházattal kapcsolatos jogszabályok
előkészítésében, részt vesz a beszerzések tervezésében, előkészítésében;
k) végzi a beérkezett – vásárolt és
adományozott – készletek analitikus nyilvántartásának vezetését a rendelkezésre
bocsátott számla, illetve szállítólevél alapján;
l) előzetesen jelzett kivételezési
igények alapján gondoskodik a készletek előkészítéséről, kiadásáról,
visszavételezéséről, a visszavételezések és a kiadások nyilvántartásáról;
m) megszervezi a helyiségek
takarítását, továbbá biztosítja a takarításhoz szükséges feltételeket;
n) biztosítja a beszerzésekhez és
közbeszerzésekhez szükséges műszaki dokumentációkat, közreműködik az eljárás
lefolytatásában.
21. Beszerzési és Projekt Osztály
55.
A Beszerzési és Projekt Osztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes
irányítása alatt álló, a Főigazgatóság beszerzési és projekt tevékenységét
végző szervezeti elem.
56.
A Beszerzési és Projekt Osztály
a) kezdeményezi közbeszerzési eljárások
megindítását, részt vesz a Bíráló Bizottság munkájában;
b) előkészíti a Főigazgatóság
működéséhez szükséges készlet- és eszközbeszerzéseket, az engedélyezést
követően gondoskodik a beszerzésről;
c) elkészíti a beszerzési tervet;
d) előkészíti és végrehajtja a
Főigazgatóság gazdasági érintettségű projektjeivel kapcsolatos feladatokat;
e) figyelemmel kíséri a migrációs és
menekültügyi témájú hazai és uniós pályázati kiírásokat, a szakmai
igazgatóságok javaslataira figyelemmel elkészíti a részvételi javaslatokat;
f) felügyeli és koordinálja a nyertes
hazai és nemzetközi pályázatok szakszerű és tervszerű végrehajtását;
g) ellát minden egyéb, a projektek
lebonyolításával kapcsolatos szakmai koordinációs és előkészítési feladatot.
22. Titkársági és Kommunikációs
Osztály
57.
A Titkársági és Kommunikációs Osztály a főigazgató irányítása alatt álló, a
főigazgató napi tevékenységét közvetlenül segítő szervezeti elem. A Titkársági
és Kommunikációs Osztályt főosztályvezető-helyettes besorolású titkárságvezető
vezeti. A sajtóval történő kommunikációs feladatokat osztályvezető besorolású
szóvivő látja el.
58.
A Titkársági és Kommunikációs Osztály
a) ellátja a főigazgató személye körüli
teendőket, így különösen intézi a főigazgató személyes levelezését, koordinálja
a főigazgató programjaihoz szükséges beszédek, előadások anyagának
előkészítését, szervezi a főigazgató belföldi programjait, és közreműködik azok
lebonyolításában;
b) ellátja a főigazgatóhoz érkező
iratok ügyviteli feladatait, gondoskodik azok aláírásra vagy kiadmányozásra
előkészítéséről;
c) előkészíti és összehívja a főigazgató
által tartott értekezleteket, ellátja a szervezési feladatokat, elkészíti az
értekezletek emlékeztetőit;
d) szervezi a főigazgató és az
általános főigazgató-helyettes megbeszéléseit;
e) intézi a főigazgató és az általános
főigazgató-helyettes által meghatározott feladatokat, megszervezi és ellenőrzi
azok végrehajtását;
f) végzi a szervezeti
teljesítményértékelés előkészítésével kapcsolatos koordinációs feladatokat;
g) kapcsolatot tart az
idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter által vezetett
minisztérium és más kormányzati szervek sajtófelelőseivel;
h) előkészíti a Főigazgatóság
kommunikációs szövegpaneljeit, közleményeit, megszervezi a sajtótájékoztatókat;
i) intézi a protokollajándékok
beszerzését;
j) irányítja és szervezi a
Főigazgatóság sajtó- és tömegtájékoztatási, valamint PR-tevékenységét,
gondoskodik a Főigazgatóság munkájára vonatkozó sajtóinformációk figyeléséről,
gyűjtéséről, szemlézéséről, elemzéséről, archiválásáról;
k) gondoskodik a Főigazgatóság
rendezvényeinek előkészítéséről, a rendezvények lebonyolításával kapcsolatos
feladatok ellátásáról;
l) gondoskodik a Főigazgatóság belső
kommunikációs feladatainak ellátásáról, monitorozza a belső Intranetes felület
tartalmát, amennyiben szükséges – az érintett szervezeti elem megkeresésével –
intézkedik a tartalom frissítésére;
m) a technikai üzemeltetési feladatok
kivételével ellátja a Főigazgatóság holnapjának működtetésével kapcsolatos
feladatokat, és gondoskodik a rendszeres időközönként megvalósuló
tartalomfrissítésről;
n) gondoskodik arról, hogy a honlapon
valamennyi, az általános, különös és egyedi közzétételi listák szerint
kötelezően közzéteendő közérdekből nyilvános adat elérhető és naprakész legyen;
o)
23. Ellenőrzési Osztály
59.
Az Ellenőrzési Osztály a főigazgató közvetlen irányítása alatt álló,
funkcionálisan független szervezeti elem.
60.
Az Ellenőrzési Osztály a hatályos jogszabályok és belső rendelkezések szerint
ellátja a Főigazgatóság szakmai és gazdasági tevékenysége törvényességének
ellenőrzését, amelynek keretében az éves ellenőrzési terv vagy a főigazgató
egyedi utasítása alapján
a) bizonyosságot adó és tanácsadó
tevékenysége keretében vizsgálja a jogszabályoknak és belső szabályzatoknak
való megfelelést;
b) ellenőrzi a költségvetési bevételek
és kiadások tervezésének, felhasználásának és elszámolásának, valamint az
eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodás rendjét;
c) vizsgálja és elemzi a rendelkezésre
álló erőforrásokkal gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását, valamint
az elszámolások megfelelőségét, a beszámolók valódiságát;
d) értékelő jelentéseket készít a
főigazgató részére a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban tett
megállapításokról, következtetésekről, javaslatokat fogalmaz meg a kockázati
tényezők, hiányosságok megszüntetése, kiküszöbölése vagy csökkentése, illetve a
szabálytalanságok megelőzése és feltárása, valamint a költségvetési szerv
működése eredményességének növelése és a belső kontrollrendszerek javítása,
továbbfejlesztése érdekében;
e) nyilvántartja és nyomon követi az
ellenőrzési jelentések alapján megtett intézkedéseket, szükség esetén
utóellenőrzéseket végez;
f) elemezi és értékeli a belső
kontrollrendszer kiépítésének, működésének a jogszabályoknak és a
szabályzatoknak való megfelelését, valamint a belső kontrollrendszer
működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét;
g) a Főigazgatóság vezetőinek kérésére
tanácsadói tevékenységet végez;
h) főigazgatói utasítás alapján nyomon
követi a munkatervekben meghatározott feladatok végrehajtását.
24. Dokumentációs Központ
61.
A Dokumentációs Központ az általános főigazgató-helyettes irányítása alatt
álló, funkcionálisan független szervezeti elem.
62.
A Dokumentációs Központ
a) információt gyűjt és tárol az
elismerést kérő, a menekült, az oltalmazott, a menedékes, valamint a befogadott
származási országáról, továbbá az elismerés vagy az elismerés visszavonása
szempontjából jelentőséggel rendelkező harmadik országokról;
b) a menekültügyi és a visszaküldés
tilalmával kapcsolatos feladatellátás támogatására országinformációs
jelentéseket készít;
c) az általa gyűjtött és
nyilvántartásában kezelt adatállományból adatfeldolgozásokat végez;
d) működteti a Főigazgatóság származási
országinformációs adatbázisát, hozzáférhetővé teszi a legfrissebb, releváns
országinformációs jelentéseket, anyagokat;
e) közreműködik a szakmai kiadványok,
tájékoztatók készítésében;
f) működteti a Főigazgatóság
szakkönyvtárát, tervszerűen gyarapítja a könyvtár dokumentumállományát,
gondoskodik a könyvtári szolgáltatásokhoz való hozzáférésről;
g) nyílt forrású információszerzés
kijelölt szervezeti elemeként információkat, adatokat gyűjt, elemez, értékel a
menedékjoggal, valamint a tartózkodási joggal visszaélők eredményes kiszűrése,
az eljárások gyors lefolytatása, az elutasított menedékkérők és a kiutasítás
hatálya alatt álló harmadik országbeli állampolgárok hatékony visszaküldése
érdekében, valamint hozzájárul a legális csatornákon keresztüli illegális
bevándorlás felderítéséhez.
25. Ügyeleti és Védelmi Igazgatási
Osztály
63.
Az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási Osztály az általános főigazgató-helyettes
közvetlen irányítása alatt álló, a rendvédelmi szervek központi ügyeletei
számára meghatározott, valamint védelmi igazgatási feladatokat ellátó
szervezeti elem.
64.
Az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási Osztály
a) biztosítja az együttműködő szervek,
valamint a Főigazgatóság szervezeti elemei egymás közötti, illetve a szervezeti
elemen kívüli információs kapcsolatainak fenntartását;
b) végrehajtja a rendkívüli
eseményekkel összefüggésben szükséges és halaszthatatlan intézkedéseket, végzi
az intézkedésre jogosult és köteles szervek, személyek értesítését, a vezetők
tájékoztatását;
c) összefoglaló jelentést készít a
Főigazgatóság feladat- és hatáskörébe tartozó eseményekről „OIF Napi
Tájékoztató Jelentés” címen, és azt a főigazgató által jóváhagyott rend szerint
továbbítja;
d) teljesíti a bíróságok, a rendvédelmi
szervek, illetve a más, állami vagy egyéb szervek Központi Hivatalba érkező
jogsegélykérelmeit;
e) együttműködik a NEBEK keretében
működő SIRENE Irodával, továbbá koordinálja és – a SIS jelzéssel kapcsolatos
kiegészítő információk cseréje kivételével – megválaszolja a NEBEK (SIRENE,
Interpol, Europol) megkereséseket;
f) kivételes esetben elbírálja a
határátkelőhelyen benyújtott, száznyolcvan napon belül kilencven napot meg nem
haladó, tervezett tartózkodásra irányuló vízumkérelmet;
g) szakmai irányítást gyakorol a
készenléttel, ügyelettel rendelkező szakmai egységek felett munkaidőn kívül;
h) ellátja a védelmi igazgatással
kapcsolatos feladatokat;
i) ellátja azon objektumvédelmi és
biztonsági feladatokat, amelyek nem tartoznak a biztonsági vezető
feladatkörébe, továbbá az objektumvédelmi feladatai tekintetében kapcsolatot
tart az őrzés-védelemmel megbízott szervek irányába, és szakmai irányítást gyakorol
az objektumok védelmében közreműködő szervezeti elemek felett;
j) felügyeli a helyszíni hatósági
ellenőrzések előzetes tervek szerinti napi lebonyolítását;
k) közreműködik az időszaki és az eseti
statisztikai jelentések elkészítésében.
65.
Az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási Osztály munkaidőn kívül
a) biztosítja a Főigazgatóság
hatáskörébe tartozó, munkaidőn túli idegenrendészeti és menekültügyi tárgyú
sürgősségi feladatellátás folyamatosságát;
b) a hatályos visszafogadási
egyezmények előírásainak megfelelően engedélyezi a harmadik országok
állampolgárainak hatósági kísérettel történő átszállítását, szervezi és
koordinálja a hatósági átszállítási feladatok végrehajtását;
c) koordinálja a Schengeni Információs
Rendszerben elhelyezett figyelmeztető jelzésekkel összefüggő kiegészítő
információk cseréjét;
d) állást foglal a visszaküldési
tilalom kérdésében;
e) közreműködik a Főigazgatóság
minősített adatkezelésének és rejtjeltevékenységének végrehajtásában.
26. A regionális igazgatóságok
feladatköre
66.
A regionális igazgatóság a főigazgató irányítása alatt álló szervezeti elem,
vezetője az igazgató, akit akadályoztatása esetén az igazgatóhelyettes
helyettesít.
67.
A regionális igazgatóság feladatkörében
a) ellátja a jogszabályok alapján
hatáskörébe utalt, a harmadik országbeli állampolgárok beutazásával és
tartózkodásával összefüggő hatósági feladatokat;
b) ellátja a szabad mozgás és
tartózkodás jogával rendelkező személyekkel kapcsolatos, jogszabályban
meghatározott feladatokat;
c) ellátja a bevándorolt vagy
letelepedett jogállású, valamint a hontalanként elismert személy úti okmánya
kiadásával összefüggő feladatokat;
d) támogatja a menekültügyi
jogszabályokból a Főigazgatóságra háruló hatósági feladatok végrehajtását;
e) közreműködik
ea) a menekültként vagy oltalmazottként
elismert úti okmánya,
eb) a menekültkénti vagy menedékeskénti
elismerését kérő humanitárius tartózkodási engedélyének, továbbá
ec) a menedékesek személyazonosságát,
magyarországi tartózkodásának jogszerűségét igazoló okmányok
kiállításával
összefüggő feladatok ellátásában;
f) ellátja az ügyfelek személyes
fogadásával kapcsolatos feladatokat, biztosítja az ügyfélforgalom zavartalan
ellátását;
g) a főigazgató, valamint a gazdasági
és humán főigazgató-helyettes által meghatározott rend szerint gazdálkodik a
számára biztosított ellátmánnyal, előkészíti az egyes gazdálkodással összefüggő
feladatok végrehajtása során keletkező pénzügyi kötelezettségek iratait, és
azokat megküldi a Közgazdasági Főosztálynak;
h) végzi az ügyvitellel és az
iratkezeléssel összefüggően számára meghatározott feladatokat;
i) adatszolgáltatást teljesít, szakmai
anyagokat készít elő a Központi Hivatal szervezeti elemei részére;
j) ellátja a főigazgató, az általános
főigazgató-helyettes, valamint a gazdasági és humán főigazgató-helyettes által
meghatározott egyéb feladatokat.
IV. FEJEZET
A FŐIGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSÉVEL
KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK
27. A működés alapelvei
68.
A Főigazgatóság szervezeti elemei tevékenységüket a felügyeletet ellátó
miniszter által meghatározott ágazati célkitűzések és az azokon alapuló
intézményi munkaterv, a főigazgató által jóváhagyott éves munkaterv, a
Főigazgatóság belső rendelkezései, valamint a szervezeti elem vezetője által
elkészített és a főigazgató által jóváhagyott ügyrend szerint végzik.
68/A.
Ügyrend kiadására kötelesek
a) a főigazgató-helyettesek;
b) az igazgatók;
c) a főigazgató közvetlen irányítása
alá tartozó szervezeti elemek vezetői
az
irányításuk alá tartozó szervezeti elemek vonatkozásában.
69.
A főigazgató vizsgálat lefolytatására, külön meghatározott feladat
végrehajtására, jóléti intézkedések előkészítésére állandó vagy eseti
bizottságot hozhat létre. A bizottság összetételét, feladatait, működési
szabályait a főigazgató határozza meg. A bizottságok véleményező, javaslattevő
jogkörrel bírnak, döntési jogkörrel nem rendelkeznek.
70.
A főigazgató az összetett megközelítést és több szakterület szoros
együttműködését igénylő feladat elvégzése érdekében – saját elhatározásból vagy
szakmai indokolással ellátott kezdeményezésre – a feladatkörükben érintett
vezetők és a megfelelő szakértelemmel rendelkező munkatársak hatékony
együttműködésével megvalósuló, határozott időtartamra vagy meghatározott
feladat teljesítésére munkacsoportot vagy projektszervezetet (a továbbiakban
együtt: munkacsoport) hozhat létre.
71.
A munkacsoport működése során a feladatkörükben érintett vezetőket és a
tárgykör szerint érintett munkatársakat a komplex feladat megfelelő határidőben
történő elvégzése érdekében együttműködési kötelezettség és felelősség terheli.
72.
A főigazgató a munkacsoport irányítására, munkája koordinálására legalább
osztályvezetői besorolású vezetőt jelöl ki, aki a munkacsoport működésének
befejezésekor az elért eredményről és a munkacsoport működésének értékeléséről
jelentést készít, és azt felterjeszti a főigazgató részére.
73.
A szociális döntések előkészítése érdekében a Főigazgatóság állandó
bizottságaként a szociális döntésekre vonatkozó javaslattételi jogkörrel
rendelkező szociális és lakásbizottság működik.
74.
A Főigazgatóság szervezeti elemei tevékenységük során – a szakszerűség és
jogszerűség követelményének érvényesülésével, az ügyfélközpontú ügyintézés
hangsúlyozása mellett – egymással horizontális együttműködésre kötelezettek. A
feladatkörükbe tartozó, de más szervezeti elem feladatkörét is érintő ügyekben
az érdekeltek egymást folyamatosan tájékoztatva és egyeztetve kötelesek
eljárni.
75.
Az egyeztetésért az a szervezeti elem felelős, amelynek a feladat elvégzése az
ezen utasítás és az arra épülő ügyrendek szerint a fő szakmai feladatkörébe
tartozik. Törekedni kell a szervezetileg racionalizált, párhuzamosságok
megszüntetését elősegítő feladatmegosztásra.
76.
A Főigazgatóság munkatársai kötelesek a feladatok végrehajtásában
együttműködni. A szervezeti elemek közötti kapcsolatrendszer kialakításáért és
működéséért az egyes szervezeti elemek vezetői felelősek.
77.
Az ügyintéző feladatainak ütemezése során úgy jár el, hogy a vezetői jóváhagyás
a határidő lejárta előtt, észszerű időben beszerezhető legyen. Ha az ügy az
előírt határidő alatt érdemben nem intézhető el, akkor az ügyintéző a késedelem
okáról és az ügyintézés várható időpontjáról vezetőjét köteles tájékoztatni.
Ilyen esetben az illetékes vezető a továbbiakra nézve döntést hoz, útmutatást
ad.
78.
A Főigazgatóság munkatársai kötelesek a tudomásukra jutott olyan információkat
a szolgálati út betartásával az illetékes szervezeti elemhez eljuttatni,
amelyek alapján az érintett szervezeti elemnek eljárási kötelezettsége van.
79.
A Főigazgatóság minden munkatársa köteles tevékenységét az adatvédelmi és
információbiztonsági előírásoknak megfelelően ellátni, valamint – amennyiben
jogszabály vagy belső szabályozó eltérően nem rendelkezik – köteles minden
olyan eseményt a szolgálati út betartásával jelezni, amelyek a Főigazgatóság
biztonságos működését érintik.
80.
Főigazgatóság működésével vagy a főigazgató feladatkörével kapcsolatos ügyekben
történt eseményekről, érkezett megkereséséről a szervezeti elem vezetője a
főigazgatót soron kívül tájékoztatja.
81.
Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. §
(1) és (2) bekezdése szerinti vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel
járó munkaköröket a 2. melléklet tartalmazza.
28. A kiadmányozás és az aláírás
rendje
82.
A Főigazgatóság szervezeti elemeinél a kiadmányozási jogköröket úgy kell
meghatározni, hogy a jogszerűségi és szakszerűségi követelmények érvényesülése
mellett biztosítsák a gyors ügyintézést.
83.
A főigazgató kiadmányozza
a) az idegenrendészetért és
menekültügyért felelős miniszternek, a miniszterelnök általános helyettesének,
az államtitkároknak és a helyettes államtitkároknak, a kabinetfőnöknek, az
országgyűlési képviselőknek, a külképviseletek vezetőinek, más minisztériumok,
központi államigazgatási szervek, nemzetközi szervezetek azonos vagy hasonló
beosztású, jogállású vagy besorolású vezetőinek címzett ügyiratokat;
b) azokat a belső rendelkezéseket és
egyéb dokumentumokat, amelyeket jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó
eszköz kizárólagos aláírási jogkörébe utal.
84.
A Főigazgatóság és más szervek közötti együttműködést szabályozó megállapodás
megkötésére a főigazgató jogosult. A kizárólag az illetékességi területükön
működő területi szervekkel az együttműködési megállapodást a Főigazgatóság
nevében a regionális igazgatóságok igazgatói is megköthetik.
85.
A főigazgató-helyettesek és a Központi Hivatal egyéb vezetői
a) feladatkörükben eljárva aláírják a
főigazgató kizárólagos aláírási jogkörébe nem tartozó ügyiratokat, valamint
gyakorolják az ezen utasítás alapján rájuk ruházott kiadmányozási jogot;
b) meghozzák a jogszabály vagy közjogi
szervezetszabályozó eszköz alapján a saját hatáskörükbe, valamint a vezetésük
alatt álló szervezeti elem hatáskörébe utalt hatósági döntéseket;
c) kiadmányozási jogkörüket az
irányításuk alá tartozó szervezeti elem ügyrendjében meghatározottak szerint
ruházhatják át.
86.
A regionális igazgatóság igazgatója kiadmányozási jogkört gyakorol
a) az igazgatóság
aa) hatáskörébe és illetékességébe
tartozó;
ab) hatáskörébe tartozó, országos
illetékességgel ellátott
hatósági;
valamint
b) egyéb, a regionális igazgatóság
működésével összefüggő
ügyekben.
87.
A regionális igazgatóság igazgatója az igazgatóság ügyrendjében a kiadmányozási
jogkörét az ügyek meghatározott csoportjában beosztottjaira átruházhatja. A
kiadmányozási jogkör átruházása nem érinti a regionális igazgatóság munkájáért
fennálló felelősséget.
88.
A Főigazgatóság valamennyi ügyintézője a munkaköri leírásában rögzített keretek
között jogosult aláírni az ügyviteli jellegű – hatósági döntést, intézkedést
nem tartalmazó – ügyiratokat.
89.
A főigazgató minősítési jogkörébe tartozó hivatásos állomány kapcsán a
minősítés kiadmányozásának jogát nevében és megbízásából a vezetése alatt álló
állomány tekintetében az alábbi vezetők gyakorolják:
a) az általános főigazgató-helyettes;
b) a gazdasági és humán
főigazgató-helyettes;
c) a Menekültügyi Igazgatóság
igazgatója;
d) az Idegenrendészeti Igazgatóság
igazgatója;
e) a Jogi és Adminisztrációs
Igazgatóság igazgatója;
f) a regionális igazgatóság igazgatója;
g) a Titkársági és Kommunikációs
Osztály vezetője;
h) az Ellenőrzési Osztály vezetője.
90.
A Főigazgatósággal fennálló vagy fennállt szolgálati vagy munkavégzésre
irányuló egyéb jogviszonnyal összefüggő dokumentumról és jognyilatkozatról
igazolás vagy másolat kiadására a Személyügyi Főosztály jogosult.
91.
A Személyügyi Főosztály vezetője a főigazgató nevében és megbízásából
kiadmányozza a szolgálati időről kiállított és az egyéb, foglalkoztatási
jogviszonyokhoz kapcsolódó munkáltatói igazolásokat.
92.
Az Ellenőrzési Osztály vezetője a főigazgató nevében és megbízásából aláírja a
költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló
370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet alapján keletkező, intézkedést igénylő
ügyekben készített ügyiratokat.
93.
Az Igazgatási és Iratkezelési Főosztály vezetője kiadmányozza az érintett
adatkezeléssel összefüggő jogainak gyakorlásával, valamint a közérdekű és a
közérdekből nyilvános adatok megismerésével összefüggésben keletkezett
iratokat.
93/A.
Menekültügyi feladatkörben eljárva a regionális igazgatóság vezetője – a
Budapesti és Pest Vármegyei Regionális Igazgatóság, valamint a Központi
Regionális Igazgatóság kivételével – bejegyzést tesz a menekültügyi és
idegenrendészeti hatósági nyilvántartásba, valamint a menekültügyi igazgató
nevében kiadmányozza
a) a menekült és oltalmazott úti
okmányok kiállíthatóságáról hozott döntéseket;
b) úti okmány ügyekben hozott közbenső
döntéseket (eljárás felfüggesztése, illetékmentesség engedélyezése, ügyintézési
idő meghosszabbítása);
c) a menekültügyi nyilvántartás alapján
kiállított hatósági bizonyítványt.
93/B.
Az Idegenrendészeti Igazgatóság vezetője kiadmányozza a másodfokú
idegenrendészeti hatóság által hozott döntéseket.
93/C.
Az állomány tagjainak szabadságát legalább osztályvezető beosztású vezető vagy
a vezető helyettesítésére munkaköri leírásban kijelölt, kiadmányozási joggal
rendelkező munkatárs engedélyezi. A szabadságok engedélyezésének rendjét az
ügyrendben kell meghatározni.
93/D.
A főigazgató mellett a főigazgató-helyettesek, valamint az igazgatók – a
gazdasági és humán főigazgató-helyettes által előzetesen engedélyezett
túlórakeret figyelembevételével – gyakorolják a vezetésük alatt álló személyi
állomány tekintetében a túlszolgálat elrendelésének jogkörét.
93/E.
Az egyéni teljesítményértékelés során – átruházott főigazgatói hatáskörben –
értékelő vezetőként a legalább osztályvezetői besorolású vezetők jogosultak
eljárni a vezetésük alatt álló szervezeti elem állományához tartozó személyek
vonatkozásában. Az egyéni teljesítményértékelést végző vezetők munkaköri
leírásában a teljesítményértékeléssel kapcsolatos feladatokat rögzíteni kell.
29. A képviselet rendje
94.
A Főigazgatóságot az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter
által irányított minisztérium, az egyéb állami és önkormányzati szervek, a
civil szervezetek, a gazdálkodó szervek, a nemzetközi és egyéb szervezetek
előtt a főigazgató képviseli. A főigazgató ezen jogkörét – ha jogszabály
eltérően nem rendelkezik – a Főigazgatóság vezető munkatársaira átruházhatja.
95.
A regionális igazgatóságot – működési területére kiterjedően – az ügykörébe
tartozó feladatok végrehajtásával kapcsolatosan az igazgató képviseli.
96.
A Főigazgatóság bíróságok és hatóságok előtti jogi képviseletét szakmai
kérdésekkel összefüggő jogvitákban a Központi Hivatal érintett szervezeti eleme
vagy a regionális igazgatóság látja el.
97.
A Főigazgatóság működésével összefüggő szerződésekkel kapcsolatos, valamint
munkaügyi tárgyú jogi kérdésekben a jogi képviseletet az Igazgatási és
Iratkezelési Főosztály látja el.
98.
A Főigazgatóság működésével kapcsolatos ügyekben az idegenrendészetért és
menekültügyért felelős miniszter által vezetett minisztérium vagy más szerv
megkereséséről a szervezeti elem vezetője soron kívül köteles a főigazgatót
tájékoztatni.
99.
A szakmai kapcsolatokat a partnerhatóságokkal, szervezetekkel a Központi
Hivatal, valamint a regionális igazgatóságok – a mindenkori iránymutatásnak
megfelelően – önállóan tartják.
30. Az értekezletek rendje
100.
Az irányítási, ellenőrzési tevékenységgel kapcsolatos jelentősebb elvi és
gyakorlati kérdések megtárgyalása, szakmai koncepció kialakítása, döntések
előkészítése és ismertetése, a beszámoltatás, a tájékoztatás, a koordináció,
továbbá az értékelés érdekében a Főigazgatóságon értekezleti rendszer működik.
101.
A főigazgató az alábbi értekezleteket tartja:
a) heti koordinációs értekezletet,
amelyen
aa) a főigazgató-helyettesek;
ab) az igazgatók;
ac) a főosztályvezetők;
ad) a Titkársági és Kommunikációs
Osztály vezetője;
ae) az Ellenőrzési Osztály vezetője;
af) az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási
Osztály vezetője;
ag) a Dokumentációs Központ vezetője;
ah) a sajtószóvivő;
valamint az
eseti meghívottak személyesen vagy videó- és hangkapcsolat vagy hangkapcsolat
útján vesznek részt.
b) havi főigazgatói értekezletet,
amelyen a heti koordinációs értekezlet résztvevői és az eseti meghívottak
vesznek részt;
c) eseti jelleggel állománygyűlést a
külön meghatározott napirenddel, amelynek résztvevői a berendelt személyi
állomány, valamint az eseti meghívottak.
102.
Az ügyrend kiadására köteles vezetők szükség szerint, de legalább havi
rendszerességgel tartanak értekezletet. Az értekezletek tartásának szabályait
az ügyrend tartalmazza.
103.
A főigazgató által tartott értekezletekről eltérő rendelkezés hiányában
jegyzőkönyvet vagy emlékeztetőt kell készíteni, amit az értekezlet résztvevői,
továbbá az értekezleten meghatározott feladatok végrehajtásáért felelős
személyek számára rendelkezésre kell bocsátani.
31. Hivatali szolgálati időrendszer
és általános munkarend
104.
A hivatásos állomány hivatali szolgálati időrendszerben szolgálatot teljesítő
tagjának szolgálatteljesítési ideje és az általános munkarendben
foglalkoztatott rendvédelmi igazgatási alkalmazott és munkavállaló munkaideje
hétfőtől csütörtökig 7.30 órától 16.00 óráig, pénteken 7.30 órától 13.30 óráig
tart.
32. Fegyelmi eljárás
104/A.
A főigazgató-helyettesek és az igazgatók – a fegyelmi jogkört gyakorló
főigazgató egyidejű tájékoztatása mellett – jogosultak az alárendeltségükbe
tartozó hivatásos beosztotti állomány tekintetében fegyelmi eljárás
mellőzésével figyelmeztetés alkalmazására.
V. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
105.
Ez az utasítás 2024. szeptember 1-jén lép hatályba.
106.
Az utasítás alapján ügyrend készítésére kötelezett szervezeti elemek vezetői az
utasítás hatálybalépésének napjától számított 60 napon belül felülvizsgálják az
irányításuk alá tartozó szervezeti elem ügyrendjét, azt szükség szerint
módosítják, vagy az előírásnak megfelelő új okmányt készítenek, és azt –
előterjesztéssel együtt – felterjesztik jóváhagyásra a főigazgatóhoz.
107.
1. melléklet a 2/2024. (VIII. 29.)
OIF utasításhoz
Az Országos Idegenrendészeti
Főigazgatóság szervezeti felépítése
2. melléklet a 2/2024. (VIII. 29.)
OIF utasításhoz
Az egyes
vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. §
(1) és (2) bekezdése alapján az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság
szervezeti elemeinél vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkakörök
jegyzéke
1.
Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény
alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett, aki
a) a Főigazgatóságnál osztályvezetői,
illetve azzal azonos vagy magasabb vezetői beosztást vagy
b) jogszabály alapján nemzetbiztonsági
ellenőrzésre köteles munkakört
tölt be.
2.
Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett az a személy, aki javaslattételre,
döntésre vagy ellenőrzésre jogosult
a) közigazgatási hatósági ügyben,
b) közbeszerzési eljárás során vagy
c) feladatai során költségvetési vagy
egyéb pénzeszközök felett, gazdálkodás tekintetében vizsgálatra vagy
felhasználással való elszámoltatás során.
3. Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett a rendvédelmi igazgatási alkalmazottak rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyával összefüggő egyes szabályokról szóló 4/2019. (III. 11.) BM rendelet alapján az idegenrendészeti szervnél a kifogástalan életvitel ellenőrzése alá eső munkakört betöltő személy.