Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal

Sajto

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Előadó - RIASZ B (04.15) - PÉCS

Azonosító: 106-Szü-276/17/2024.R

 

                                    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság

 felvételt hirdet előadói (adatbázis kezelés) ellátó beosztás betöltésére

 

 Munkahely megnevezése: Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság

                                             Dél-dunántúli Regionális Igazgatóság

 

Beosztás: előadó

 

Besorolás: RIASZ B

 

Cím: 7623 Pécs, Csend utca 3.

 

Munkarend: vezényléses

 

Jogviszony: határozatlan idejű, rendvédelmi igazgatási

 

Bérezés, egyéb juttatások: a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának    

                                             szolgálati viszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvényben (Hszt.)

                                             meghatározottak szerint          

 

Főbb feladatok:    

Idegenrendészeti nyilvántartások kezelése, adatrögzítési feladatok,

elektronikus úton, vagy személyesen benyújtott kérelmek fogadása, döntések rögzítése,

okmányok megszemélyesítése, szigorú számadásos okmányok kezelése,

adatok meghatározott szempontok szerinti gyűjtése, statisztikai adatszolgáltatások elvégzése,

iratok digitalizálása,

ügyfelekkel kapcsolattartás szóban, vagy írásban.

 

A beosztás betöltésének követelményei:

magyar állampolgárság.

büntetlen előélet,

kifogástalan életvitel ellenőrzésben való megfelelés,

középfokú végzettség

foglalkozás-egészségügyi orvosi alkalmassági vizsgálaton való részvétel és alkalmas minősítés

felhasználói szintű számítástechnikai ismeretek

 

A beosztás betöltéséhez előnyt jelent:

RZS rendszer ismerete

Nova Irat és NOVA Vezetői modul ismerete

 

Elvárt kompetenciák:

együttműködő képesség,

terhelhetőség, stressztűrő képesség,

minőségorientáció (szabálykövetés, alaposság),

figyelem a feladatok határidőben történő végrehajtására,

megbízhatóság,

problémamegoldó képesség, kezdeményező készség,

pontos, önálló, gyors és precíz munkavégzés,

újításokra nyitott, kreatív személyiség.

 

A jelentkezőnek be kell nyújtania:

részletes szakmai önéletrajzát, amely tartalmazza a személyi adatait, szakmai végzettségeit, korábbi beosztásait, jelenlegi munkahelyét, elérhetőségeit,

motivációs levelet,

iskolai végzettséget, szakképesítés, nyelvismeretet igazoló okiratok másolata,

három hónapnál nem régebbi hatósági erkölcsi bizonyítvány (mely a jelentkezésnek nem, de a munkakör betöltésének feltétele)

a jelentkező nyilatkozata arról, hogy a benyújtott anyagában foglalt személyes adatainak a kiválasztási eljárással összefüggésben szükséges kezeléséhez hozzájárul

a jelentkező nyilatkozata arról, hogy a munkakörbe való kiválasztása esetén hozzájárul az általa benyújtott eredeti okmányok megvizsgálásához

 

A jelentkezés határideje: 2024. április 15.

A jelentkezés elbírálásának határideje: 2024. április 24.

A munkakör betöltésének kezdete legkorábban: 2024. május 1.

 

A jelentkezés benyújtásának helye és módja:

Jelentkezését a 106-Szü-276/17/2024.R azonosító feltüntetésével az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre kérjük eljuttatni, az elektronikus levél mellékleteként kizárólag MS Office .doc vagy .docx szöveges dokumentumok, illetve .jpg vagy .pdf kiterjesztésű fájlok csatolhatók.

 

A meghallgatásra kiválasztott jelentkezőket a személyes elbeszélgetés időpontjáról telefonon értesítjük.

 

A jelentkezés elbírálásának eredményéről az érintetteket levélben, illetve telefonon tájékoztatjuk.

 

 

Fehér Kártya – digitális nomád tartózkodás

TÁJÉKOZTATÓ

 

Fehér Kártya – a digitális nomád tartózkodása

 

 

1) Melyik harmadik országbeli állampolgár kaphat Fehér Kártyát?

 

Fehér Kártyát az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki

  • ·Magyarországon kívüli országban igazolt foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban áll és a munkáját Magyarországról fejlett digitális technológiai megoldással végzi, vagy
  • ·Magyarországon kívüli országban igazolt nyereséggel rendelkező vállalkozásban tulajdoni részesedéssel rendelkezik és munkáját vagy vállalkozása irányítását Magyarországról fejlett digitális technológiai megoldással végzi.

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy csak akkor kaphat Fehér Kártyát, ha nem végez munkát Magyarországon, valamint nem rendelkezik magyarországi vállalkozásban tulajdoni részesedéssel.

 

Harmadik országbeli állampolgárnak minősül:

  • ·az a nem magyar állampolgár, aki nem tartozik a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek közé, tehát aki nem EGT-állampolgár vagy annak családtagja, valamint
  • ·a hontalan személy.

 

Nem kaphat Fehér Kártyát:

  • ·aki megfelel a vendég-önfoglalkoztatás célú tartózkodási engedély, a vendégbefektetői tartózkodási engedély, a beruházás megvalósítása céljából kiállított munkavállalási célú tartózkodási engedély, a foglalkoztatási célú tartózkodási engedély, a vendégmunkás-tartózkodási engedély, a Nemzeti Kártya, a Magyar Kártya vagy a Vállalati Kártya kiadására vonatkozó feltételeknek,
  • ·aki tanulmányok folytatása célú tartózkodási engedéllyel rendelkezik vagy szakmai gyakorlaton vesz részt,
  • ·aki Magyarország területén kiküldetésben tartózkodik,
  • ·aki menekültkénti elismerését, vagy ideiglenes vagy kiegészítő védelmet kért,
  • ·aki menekültként, vagy ideiglenes vagy kiegészítő védelemben részesült,
  • ·a befogadott,
  • ·akinek a kiutasítását felfüggesztették,
  • ·aki EK letelepedési engedéllyel vagy EU tartózkodási kártyával rendelkezik,
  • ·aki vállalaton belüli áthelyezés keretében érkezik az Európai Unió területére, valamint
  • ·aki magas szintű képzettséget igénylő munkavállalás céljából lép be az Európai Unió területére.

 

  1. 2)Hol nyújtható be a kérelem?

 

  1. I.A tartózkodási engedély kiadása iránti kérelem

 

  1. a)A kérelem benyújtása külföldön

 

Ha Ön nem rendelkezik tartózkodási engedéllyel, és vízummentesen nem utazhat be Magyarországra, akkor a kérelmet külföldön kell benyújtania.

 

A kérelmet azon a magyar külképviseleten tudja benyújtani, amely az Ön állampolgársága vagy szokásos tartózkodási helye szerinti országban működik.

Javasoljuk, hogy az illetékes konzulátusnál érdeklődjön arról, hogy van-e egyéb kérelem átvételére felhatalmazott hely, ahol a kérelem szintén benyújtható. Ilyen átvevő hely például a tiszteletbeli konzul, a kereskedelmi képviselet vagy külső szolgáltató.

 

Ha az Ön állampolgársága vagy szokásos tartózkodási helye szerinti országban nem működik magyar konzulátus vagy egyéb kérelem átvevő hely, akkor kivételes esetben a kérelmet benyújthatja abban az országban is, ahol jogszerűen tartózkodik, de kizárólag akkor, ha a kérelmezés indokait okirattal igazolja.

 

Vízumot külön nem kell kérelmeznie, mert a tartózkodási engedély kiadása iránti kérelem magában foglalja a tartózkodási engedély átvételére jogosító vízum iránti kérelmet is.

 

  1. b)A kérelem benyújtása Magyarországon

 

Mely esetben nyújtható be a tartózkodási engedély kiadása iránti kérelem Magyarországon?

 

Amennyiben Ön állampolgárságánál fogva vízummentesen utazhat be  Magyarországra, és nem rendelkezik tartózkodási engedéllyel, akkor jogszerű tartózkodásának ideje alatt a tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmét Magyarországon is benyújthatja.

 

Milyen módon nyújtható be a tartózkodási engedély kiadása iránti kérelem Magyarországon?

 

A kérelmet Magyarországon az alábbi módokon nyújthatja be:

  • ·elektronikus úton az Enter Hungary felületen, melyet ide kattintva érhet el, vagy
  • ·személyesen, az OIF-nak az Ön szálláshelye szerint illetékes regionális igazgatóságán, melyek elérhetőségéről és további információkról ide kattintva olvashat.

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy ha meghatalmazottja jogi képviselő vagy jogi személy, a kérelem kizárólag az Enter Hungary felületen nyújtható be.

 

  1. II.A tartózkodási engedély meghosszabbítása iránti kérelem

 

A tartózkodási engedély meghosszabbítását kizárólag Magyarországon kérelmezheti, az Enter Hungary felületen, melyet ide  kattintva érhet el.

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy a tartózkodási engedély meghosszabbítása kizárólag egy alkalommal kérhető, ugyanezen célból.

 

Felhívjuk a figyelmét, hogy a tartózkodási engedély kizárólag akkor hosszabbítható meg, ha Ön

  • ·rendelkezik érvényes tartózkodási engedéllyel a kérelem benyújtásakor,
  • ·a tartózkodási engedélyével bármely 180 napos időszakban legalább 90 napot Magyarországon tartózkodott.

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy a tartózkodási engedély meghosszabbítása iránti kérelmet legkésőbb a tartózkodási engedély érvényességi idejének lejártát megelőző 30 nappal kell benyújtani.

 

  1. 3)A kérelem benyújtásával kapcsolatos egyéb információk

 

Személyes benyújtás esetén a kérelem formanyomtatványt pontosan kitöltve és a kérelmező által aláírva kell benyújtani. A nyomtatvány ide a betétlap ide kattintva érhető el.

Az Enter Hungary felületen történő benyújtás esetén az ott található elektronikus űrlapot kell megfelelően kitölteni. Az Enter Hungary felületet ide  kattintva érheti el.

 

A kérelem benyújtásakor a biometrikus adatokat tartalmazó tartózkodásra jogosító okmány kiállítása céljából arcképmás készítésére és hat éves kor feletti kérelmező esetén ujjnyomat rögzítésére kerül sor.

 

Az Enter Hungary felületen előterjesztett kérelem akkor minősül az idegenrendészeti hatósághoz érkezettnek, ha a kérelem díját befizette, és a visszaigazolás megküldésétől számított 15. napon belül megtörtént az arcképmása, valamint az ujjnyomata rögzítése és az aláírásminta megadása. Ha a kérelem érkezettnek minősül, az idegenrendészeti hatóság erről tájékoztatást küld.

 

  1. 4)Az eljárás díja

 

Az eljárási díjakról szóló tájékoztatót ide  kattintva tekintheti meg.

 

  1. 5)Milyen kötelező mellékleteket kell benyújtani a kérelemhez?

 

A tartózkodási engedély iránti kérelem engedélyezéséhez teljesítenie kell a beutazási és tartózkodási feltételeket, melyeket az eljárás során a kötelező mellékletekkel tud igazolni.

Kérjük, hogy a mellékleteket maradéktalanul töltse ki, illetve minden iratot ellenőrizzen a benyújtás előtt, ezzel hozzájárulhat kérelmének mielőbbi elbírálásához.

 

A tartózkodási célt igazoló dokumentumok

 

A tartózkodás célja az alábbi módokon igazolható:

 

  1. a)ha Ön Magyarországon kívüli országban fennálló foglalkoztatási jogviszonyban áll, a foglalkoztatótól származó hiteles igazolás a jogviszonyról, amely tartalmazza:
  • ·a foglalkoztató tevékenységi körét,
  • ·a távolról, elektronikusan végezhető munkavégzésről, illetve annak engedélyezett időtartamáról szóló rendelkezést, és
  • ·a kérelmező feladatkörét, pozícióját.

 

A foglalkoztató valós és tényleges működését igazolni kell.

 

  1. b)ha Ön igazolt nyereséggel rendelkező vállalkozását irányítja Magyarországról, olyan okirat, amely tartalmazza:
  • ·a vállalkozás valós és tényleges működését,
  • ·a kérelmező által a vállalkozásban betöltött munkakört és pozíciót,
  • ·a vállalkozás tevékenységi körét, és
  • ·a vállalkozásban fennálló tulajdoni részesedését.

 

A vállalkozás valós és tényleges működése igazolható:

  • ·a bejegyzését igazoló dokumentummal,
  • ·a rendszeres bevételt, illetve nyereséget igazoló közokirattal vagy adóhatósági igazolással, vagy
  • ·egyéb hitelt érdemlő módon.

 

A magyarországi megélhetést igazoló dokumentumok

 

A megélhetés akkor tekinthető igazoltnak, ha a kérelmező jogszerű jövedelme a beutazást megelőző 6 hónapban a havi nettó 3000 EUR összeget elérte vagy meghaladta.

Felhívjuk a figyelmet, hogy ezzel az összegű jövedelemmel a magyarországi tartózkodása ideje alatt mindvégig rendelkeznie kell.

 

A megfelelő jövedelmet az alábbi iratok valamelyikével igazolhatja:

  • ·az előző 6 hónapra vonatkozó bankszámlaforgalom kimutatás,
  • ·az előző 6 hónapra vonatkozó, rendszeres jövedelemről szóló munkáltatói vagy adóhatósági igazolás.

 

A magyarországi szálláshelyet igazoló dokumentumok

 

Önnek az alábbi iratok valamelyikével igazolnia kell, hogy lakhatásra alkalmas ingatlan tulajdonosa, vagy ilyen ingatlan használatára jogosult:

  • ·lakásbérleti szerződés,
  • ·szívességi lakáshasználatról szóló okirat,
  • ·az ingatlan tulajdonjogát igazoló okirat,
  • ·lefoglalt és kifizetett szálláshely meglétét igazoló okirat.

 

Az egészségbiztosítást igazoló dokumentumok

 

Önnek okirattal igazolnia kell, hogy az egészségügyi ellátások teljes körére biztosítottnak minősül, vagy az egészségügyi ellátás költségeit biztosítani képes.

Ennek lehetséges módjai:

  • ·társadalombiztosítás alapján biztosítottnak minősül,
  • ·nemzetközi szerződés vagy megállapodás alapján a magyar egészségbiztosítás szolgáltatásait igénybe veheti,
  • ·a megélhetését igazoló okiratok alapján egészségügyi ellátása költségeit biztosítani képes.

 

A kiutazás feltételeit igazoló dokumentumok

        

A kiutazás feltételei igazolhatók:

  • ·érvényes útlevéllel,
  • ·Ön rendelkezik érvényes menetjeggyel vagy annak összegével.

 

Egyéb szükséges dokumentumok

 

  • ·Csatolni kell egy darab igazolványképet.

 

Hosszabbítás esetén nem kell ismételten csatolnia a változatlan feltételekre vonatkozó okiratokat.

 

  1. 6)Az ügyintézés ideje

 

Az ügyintézési idő: 21 nap.

 

A kötelező mellékleteken kívül az OIF a tényállás tisztázása érdekében további okiratok benyújtására is felhívhatja, valamint egyéb eljárási cselekményt is foganatosíthat.

 

A hiánypótlási határidő és a különféle eljárási cselekmények lefolytatása az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

 

Az eljáró hatóság az érdemi döntést a kérelem benyújtásától számított 30 napon belül hozza meg.

 

  1. 7)A tartózkodási engedély okmány átvétele

 

Ha a tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmet külképviseleten terjesztette elő, és a regionális igazgatóság a tartózkodási engedély kiadása iránti kérelemnek helyt ad, egyidejűleg a tartózkodási engedély átvételére jogosító vízum kiadását is engedélyezi, és erről értesíti a magyar konzulátust.

A tartózkodási engedély átvételére jogosító vízumot a konzuli tisztviselő adja ki.

Felhívjuk a figyelmet, hogy tartózkodási engedély átvételére jogosító D vízum egyszeri beutazásra és 30 nap tartózkodásra jogosítja a kérelmezőt és 3 hónapig érvényes.

Felhívjuk továbbá a figyelmet, hogy amennyiben a tartózkodási engedély kiadásának engedélyezését követő 3 hónapon belül nem utazik be Magyarországra és az engedélyezett tartózkodását nem kezdi meg, az engedélyezett tartózkodási engedély érvénytelen, és a beutazásra és tartózkodásra való jogosultsága megszűnik.

 

A tartózkodási engedély okmány postai úton kerül kézbesítésre a kérelem formanyomtatványon megjelölt címre.

 

Felhívjuk a figyelmét, hogy az okmányt kizárólag akkor veheti át személyesen az OIF regionális igazgatóságán, ha igazolja, hogy nincs abban a helyzetben, hogy az okmányt a kézbesítésre megjelölt címen átvegye.

 

  1. 8)Meddig érvényes az engedély?

 

Az okmány érvényességi ideje legfeljebb 1 év, amely kizárólag ugyanezen célból, egy alkalommal hosszabbítható meg, de legfeljebb 1 évvel.

 

Felhívjuk a figyelmét, hogy a tartózkodási engedély meghosszabbítása kizárólag egy alkalommal kérhető, ugyanezen célból.

 

Felhívjuk a figyelmét továbbá, hogy a tartózkodási engedély érvényességi idejét úgy kell megállapítani, hogy a harmadik országbeli állampolgár úti okmánya az engedélyezett tartózkodás lejártakor még legalább 3 hónapig érvényes legyen.

 

  1. 9)Egyéb tudnivalók

 

  • ·Az engedély visszavonása

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy az OIF a tartózkodási engedélyt visszavonja, ha a kérelmező magyarországi foglalkoztató részére, illetve érdekében végez munkát, vagy magyarországi vállalkozásban tulajdoni részesedést szerez.

 

  • ·Tartózkodási engedély kérelmezése más célból

 

A Fehér Kártya érvényessége alatt és annak lejártát követően más jogcímen tartózkodási engedély kiadása belföldön nem kérelmezhető.

 

  • ·Családegyesítés

 

A Fehér Kártyával rendelkező vagy azt kérelmező harmadik országbeli állampolgár családtagja családi együttélés céljából tartózkodási engedélyt nem kaphat.

 

  • ·Huzamos tartózkodási jogosultság

 

A Fehér Kártyával rendelkező harmadik országbeli állampolgár nemzeti tartózkodási kártyát nem kaphat.

 

  • ·Jogorvoslat

 

Az elutasító döntéssel szemben fellebbezésnek van helye, mely a közléstől számított 8 napon belül nyújtható be az elsőfokú döntést hozó hatóságnál, vagy a kérelmezés helye szerinti külképviseleten.

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy a fellebbezés érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül az alábbi esetekben:

-   a fellebbezés elkésett,

-   a fellebbezés nem a jogosulttól származik,

-   az ügyfél fellebbezésében olyan új tényre hivatkozik, amelyről a döntés meghozatala előtt tudomása volt,

-   a fellebbezést indoklás nélkül nyújtja be.

 

A bejelentési kötelezettségekről itt  tájékozódhat.

 

Residence permit for Hungarian Card

INFORMATION

 

on

Residence permit for Hungarian Card

1) Which third-country nationals shall be granted a Hungarian Card?

A Hungarian Card may be granted to a third-country national

  • ·whose purpose of residence is to perform actual work for or under the direction of others, for remuneration, under contract for employment relationship,
  • ·who, as an owner or managing director of a company, association or other legal entity- established for gainful activities-, performs actual work in addition to the activities falling within the scope of this activity.
  • ·the Hungarian Card may also be issued to third-country nationals with higher professional qualifications who are employed in Hungary on the basis of an agreement concluded between an employer established in a third country and a domestic employer in order to fulfil an agreement.

 

Even if the above requirements are fulfilled, third-country nationals may only be granted a Hungarian Card, if they:

  • ·have a professional qualification specified in the Decree by the minister responsible for higher education,
  • ·are a professional sportsman/woman or a professional coach,
  • ·are a performer, or
  • ·work for a film production company registered by the competent authority for cinematography and by the Act on motion picture.

 

Definition of third-country nationals:

  • ·Non-Hungarian nationals who are not persons with the right of free movement and residence, i.e. who are not EEA nationals or family members of an EEA national, and
  • ·stateless persons

qualify as third-country nationals.

 

  1. 1)Where can clients submit their applications?

 

  1. I.Application for the issuance of a residence permit

 

  1. a)Application submission outside of Hungary

 

If your entry into Hungary does not constitute a visa-exempt travel, your application for the issuance of a residence permit is to be submitted outside of Hungary. 

 

You may submit an application before a diplomatic or consular foreign mission of Hungary in the country of your nationality or your habitual place of residence. Please be advised to contact the competent foreign mission of Hungary to inquire for further information, if there are any other places authorised to receive applications for a residence permit. Such application receiving places are constituted by e.g. honorary consuls, trade representations, and external service providers.  

 

If there are not any consulates or other types of places receiving application in the country of your nationality or your habitual place of residence, in exceptional cases, you may submit an application in a country where you are staying legally provided that you provide proof of the reasons of your exceptional application submission.

 

Submitting an application for a visa separately is not required, as an application for the issuance of a residence permit comprises an application for a visa entitling its holder to collect a residence permit.

 

  1. b)Application submission within the territory of Hungary

 

When can an application for the issuance of a residence permit be submitted within the territory of Hungary?

 

If you are allowed to enter the territory of Hungary visa free  due to your nationality, and you are not a holder of a residence permit, you may submit an application for a residence permit during your legal stay in Hungary, within the territory of Hungary as well.

 

How can applications for a residence permit be submitted in Hungary?

 

Application submission in Hungary is available:

  • ·by electronic means via the electronic information system and procedure initiation platform ofEnter Hungary, which is available by clicking here, or
  • ·in person, before the competent regional directorate of National Directorate-General for Aliens Policing (hereinafter: NDGAP) as per the applicant’s place of accommodation. Contact details of the regional directorates and further information are available by clicking here.

 

Please note that application submission is available only via the Enter Hungary platform if your attorney-in-fact is a legal representative or a legal person.

 

  1. II.Application for the extension of a residence permit

 

Submission of applications for the extension of a residence permit is only available within the territory of Hungary, via the platform of Enter Hungary, which is available by clicking here.

 

Please be informed that the extension of the residence permit is only possible if

  • ·you are a holder of a valid residence permit at the time of application submission,
  • ·you resided within the territory of Hungary with your residence permit at least for 90 days in any 180-day period.

 

Furthermore, please note that an application for the extension of a residence permit is to be submitted at least 30 days prior to the date of expiry of the issued residence permit.

 

  1. 3)Additional information on application submission

 

For submission of an application in person, applicants are required to complete the application form correctly in full and to submit the completed document with their signature. The form is available by clicking here and the appendix here.

For submission of an application via the platform of Enter Hungary, the full and correct completion of the electronic application form is required, which is available on the platform. The platform of Enter Hungary is available by clicking here.

 

If the applicant is a minor with limited capacity or incapacitated, the application may be submitted by the applicant's legal representative, but if the applicant is over the age of six, he or she must appear in person, before the competent regional directorate of NDGAP by the time of submission.

 

For the purpose of the issuance of a residence permit comprising biometric data, a facial photograph and fingerprint of the applicant will be taken.

 

An application submitted via the platform of Enter Hungary is deemed to have been received by the immigration authority, if the administrative service fee has been paid, and the facial photograph and fingerprint of the applicant is taken and signature specimen of the applicant is recorded within 15 days from the date of receipt. The immigration authority will send out a notification when your application is deemed to have been received.

  1. 4)Administrative service fee for the procedure

 

For information on administrative service fees for procedures, please click here.

 

  1. 5)What are the mandatory attachments/enclosures of an application?

 

For the approval of your application for a residence permit, you are required to meet conditions for entry and residence in Hungary, during the procedures mandatory attachments/enclosures may serve as proof of meeting the set conditions.

Please make sure completion of the attachments/enclosures in full and check all documents before submission, supporting the soonest possible processing and examination of your application.

 

Documents in proof of the purpose of residence

 

The following documents may serve as proof of the purpose of residence:

  • ·a preliminary agreement or a valid work contract established for an employment requiring higher professional qualification and
  • ·a certificate of higher education or professional qualifications required for the job specified in the preliminary agreement or work contract (this is not required if you are applying as a professional sportsperson, professional coach, performer or film producer).

 

If the Hungarian employment was established on the basis of an agreement concluded between an employer established in a third country and a domestic employer in order to fulfil an agreement, the following documents must be attached besides the above mentioned

  • ·the agreement between an employer established in a third country and a domestic employer for the purpose of the third-country worker's employment in Hungary.

 

If you apply for a Hungarian Card because you perform actual work in relation to the activities of a company, cooperative or other legal entity -established for gainful purposes- as an owner or an executive officer, the competent authority may request additional documents to confirm the operation of the company, in particular:

  • ·a detailed statement of the economic activity,
  • ·an enterprise contract,
  • ·contract of assignment, agreement,
  • ·contract of sales, purchase contract,
  • ·a certificate from the tax authority stating that the company is not liable for taxes and contributions, it is not subject to execution or liquidation proceedings,
  • ·certificate that the company has fulfilled its obligations relating to the declaration of all its employees to the immigration authorities and the payment of taxes and contributions.

 

Documents in proof of means of subsistence in Hungary

 

One of the following documents must be submitted as proof that the applicant has sufficient resources, i.e. (s)he can cover costs related to his/her subsistence, accommodation, return/onward travel (i.e. exit from Hungary) and healthcare services from legally acquired income and savings:

  • ·a preliminary agreement,
  • ·a document on legal relationship of employment,
  • ·a certificate from a credit institution under the applicant’s name (e.g. a bank account statement, an account statement on savings or stocks and bonds, bank balance statement),
  • ·a document on regular income issued by the employer or the tax authority.

 

Documents proving that the applicant has a place of accommodation in Hungary

 

One of the following documents must be submitted as proof that the applicant is the owner of a residential property suitable for habitation, or (s)he has legal title to use such a real estate:

  • ·a residential lease contract,
  • ·a document on accommodation by courtesy,
  • ·a document in proof of ownership of the residential property,
  • ·a document in proof of the reservation of accommodation and payment for it,
  • ·a certificate by the applicant’s employer declaring that the employer will provide for the applicant’s place of accommodation.

 

Documents proving that the applicant has health insurance

 

Documentary evidence must be submitted as proof that the applicant has access to comprehensive health insurance services covering all healthcare services or that (s)he can cover the costs of such services.

An applicant meets this condition in the following cases:

  • ·(s)he qualifies as a person with health insurance services under social security,
  • ·(s)he has access to the Hungarian health insurance services within the framework of an international convention/treaty or agreement,
  • ·(s)he can cover the costs of his/her healthcare services based on documents in proof of his/her means of subsistence available in Hungary.

 

Documents proving that the applicant meets the conditions of exit (i.e. conditions to a return/onward travel)

 

Meeting the conditions of exit may be proved by:

  • ·a valid passport,
  • ·having a valid ticket/valid tickets for the relevant travel or the amount of money to cover the costs of the travel.

 

Other required documents

  • ·If the applicant is a minor documentary evidence must be submitted as proof that his/her parent or legal guardian has consented to his/her stay in Hungary. The parental consent must be provided in a private or authentic instrument with full probative value with a translation into Hungarian or English language.
  • ·Attaching/enclosing 1 facial photograph to/with the application is required.

 

In case of an extension, attaching/enclosing documents on unchanged conditions again is not required.

 

  1. 6)Other information in relation to the procedure

 

Applications for the issuance/extension of a residence permit for Hungarian Card are examined under a single application procedure.

For detailed information on the single application procedure, please click here.

 

  1. 7)Time period of procedural administration

 

Time period for procedural administration: 21 days.

 

In addition to mandatory attachments/enclosures, NDGAP may request the submission of further documents for clarification of facts of the case or implement other procedural conducts.

 

The period for remedying deficiencies (e.g., submission of missing documents) and for the implementation of various other procedural conducts is not comprised in the time period of the procedural administration. 

 

The authority acting on the application case adopts a decision as to merits within 70 days from the date of the submission of the application.

 

  1. 8)Receiving the residence permit document

 

If you submitted your application for a residence permit before a foreign diplomatic or consular mission of Hungary and the regional directorate approves your application for a residence permit, it shall constitute approval for the issuance of an entry visa entitling its holder to receive a residence permit, of which the competent Hungarian consulate shall be notified by the regional directorate.

The entry visa entitling its holder to receive a residence permit shall be issued by the competent consulate officer.

Please note that type D visas entitling their holder to receive their residence permits issued to third-country nationals are single-entry visas authorising a stay of not more than 30 days and are valid for 3 months.

Please note that if you do not enter the territory of Hungary within 3 months from the date of approval of the issuance of your residence permit and do not start your approved residence, the approved residence permit becomes invalid and the approval of your accrued right of entry and residence ceases.

 

A residence permit document shall be delivered by way of post to the address indicated as place of delivery in the application form.

 

Please note that receiving your document before NDGAP’s regional directorate in person is only allowed, if you prove that you are not in a position to receive the document at the address indicated as place of delivery in your application.

 

  1. 9)How long is the validity period of the permit?

 

Validity period of the document is maximised in 3 years, and it may be extended for 3 years.

 

Please note that the authority shall determine the date of expiry of the residence permit in a way that the third-country national’s travel document shall be valid at least for another 3 months after the date of expiry of the approved residence.

 

  1. 10)Further information

 

  • ·Appeal

 

In case of refusal, the decision may be appealed within 8 days of delivery, submitted to the authority of first instance, or at the Hungarian diplomatic or consular foreign mission where the application was submitted.

 

Please note that the authority shall dismiss the appeal without any examination as to merits in the following cases:

-  the appeal is received after the deadline,

-  the appeal is not submitted by an authorised person,

-  the applicant introduces and refers to new facts of the case, of which (s)he was aware before the decision was adopted,

-  the appeal is submitted without indicating its grounds or cause.

 

For information on reporting obligations, please click here.

 

Obligations of the employer and host organization

Information

on

Obligations of the employer and host organization

 

  1. 1)Obligation concerning the employee’s residence permit

 

The employer or the host organisation must ensure that, at the latest on the day the third-country national starts working, the third-country national is in the possession of a valid residence permit authorising him/her to work for the employer or the host organisation.

 

The employer or the host organisation must keep a copy of the residence permit presented by the third-country national for the duration of employment.

 

The immigration authority may ask you to present the above mentioned during an official inspection.

 

  1. 2)Notification obligations

 

Notification of the start of employment

 

The employer must notify the immigration authority of the start of the employment of a third-country national within the following deadlines:

 

  • ·if the employer or host organization has submitted the application for a residence permit entitling its holder to perform work, within 5 days of receipt of the residence permit entitling its holder to perform work issued to the third-country national,
  • ·if the employer or the host organization has submitted the application for a residence permit entitling its holder to perform work but the third-country national enters Hungary after the date of receipt (within a reasonable time from the expected start date agreed in the preliminary agreement), within 5 days of the date of entry,
  • ·in cases not covered by the previous two cases, within 5 days of receipt of the residence permit entitling its holder to perform work issued to the third-country national;
  • ·for third-country nationals holding a residence permit for the purpose of studies, within 5 days of the start of the work.

 

 

Notification of non-commencement of employment

 

The employer or the host organization must notify the immigration authority if the third-country national does not start the authorized work within the following deadlines:

  • ·if the employer or the host organization has submitted the application for a residence permit entitling its holder to perform work and the employer or the host organization becomes aware that the third-country national will not start working for the employer or the host organization, immediately and at the latest within 5 days of becoming aware of this;
  • ·if the employer or the host organization has not submitted the application for a residence permit entitling its holder to perform work, but becomes aware that the third-country national will not start working for the employer or the host organization within a reasonable period of time after the expected starting date specified in the prior agreement for the employment relationship, immediately, but no later than 5 days after the expected starting date specified in the employment contract.

 

Notification of termination of employment

 

The employer or the host organisation must notify the immigration authority within 5 days of the occurrence of the fact or circumstance on which the notification is based that the work will be discontinued within the period of validity of the residence permit entitling its holder to perform work.

 

The employer or the host organization must provide the following information on the start, non-commencement or termination of employment:

  • ·employer’s or host entity’s particulars (name, address, registered address, place of business, company form, registered number),
  • ·particulars of the third-country national worker or intra-corporate transferee,
  • ·document number of the residence permit of the third-country national worker or intra-corporate transferee,
  • ·position,
  • ·the date of start or non-commencement of the actual work or intra-corporate transfer, or the date of termination of employment before the expiry of the work permit or single permit.

 

The employer carries out the above mentioned notifications electronically via Enter Hungary platform after electronic identification.

 

Legal consequences of failure to notify the start, non-commencement or termination of employment

 

An employer or host organization that fails to notify the start, non-commencement or termination of employment or fails to comply with its obligation to ascertaining facts with regards to the residence permit shall be subject to a public order penalty by the immigration authority, in proportion of the number of third-country nationals employed, in an amount up to HUF 1,000,000 (one million) per employee.

 

The employer or the host organization is exempted from the obligation to pay the public order penalty if it proves – as detailed above – its compliance with obligations to check and report.

 

The employer or the host organization is not exempted from the obligation to pay the public order penalty if it knew or with due diligence and attention it could have known that the document presented as a valid residence permit or other residence permit document was false.

 

The main contractor and any intermediate subcontractors shall be jointly and severally liable with the subcontracting employer or the host entity for the payment of the penalty if they knew or with due diligence and attention they could have known that the subcontracting employer was employing a third-country national without a residence permit.

 

Notification of an intra-corporate transfer of less than 90 days

 

At the latest within 5 days of starting the work, the host organization must report if a third-country national holding a residence permit issued by a Member State of the European Union for the purpose of intra-corporate transfer is to work in Hungary for the host organization for an intended period not exceeding ninety days.

 

The notification must include

  • ·natural identification date of the third-country national,
  • ·the planned duration of the intra-corporate transfer and
  • ·the affiliation of group of companies of the host organization.

 

The employer carries out the above mentioned notification electronically through Enter Hungary  platform after electronic identification.

 

Notification of changes to employment conditions in the case of a residence permit for guest workers

 

An employer employing a foreigner with a residence permit for guest workers, if there is a change in the terms and conditions of employment of the guest worker it employs, must notify the National Directorate- General for Aliens Policing within 5 days of the change via the Enter Hungary  platform, by providing the following information:

  • ·employer’s or host entity’s particulars (name, address, registered address, place of business, company form, registered number),
  • ·natural identification data of the guest worker,
  • ·document number of the residence permit of the guest worker,
  • ·the name and FEOR number of the authorized and changed profession,
  • ·the address of the authorized and changed place of work in Hungary.

 

  1. 3)Specific obligations for the employer of the guest worker

 

The employer must ensure that the guest worker holding

  • ·a residence permit issued for employment for the purpose of investment,
  • ·a residence permit issued for the purpose of employment, or
  • ·a residence permit issued for guest workers

shall leave the territory of Hungary no later than 6 days after the termination of the employment relationship in the event of termination or cessation of the employment relationship.

 

If the employer does not comply with this obligation, the immigration authority will impose a fine of HUF 5,000,000.

 

The employer is exempted from paying the penalty if it proves that it has acted in accordance with the normal conduct expected in the given circumstances in fulfilling the above mentioned obligation.

 

In particular, the employer fulfils the requirement of conduct normally expected in the given situation if it fully complies with its obligation to notify the immigration authority and can prove that

  • ·the guest worker was informed, in a language which (s)he understood, about the legal consequences of aliens policing nature of the termination of employment, and about the obligation for leaving the country and relevant sanctions;
  • ·the employer had a flight ticket under the name of the guest worker to the country of origin or to the country of departure indicated in the declaration part of the application, or to whom the guest worker has presented such a flight ticket and can provide documentary proof of this, and
  • ·the reason why the guest worker did not depart as
  1. othe guest worker left his/her registered accommodation for an unknown place before the day of departure and could not establish contact with her/him, or
  2. othe guest worker has an employment relationship with another employer, and the employer is aware of the change of employer and can provide documentary evidence of it.

 

The employer must reimburse the costs of expulsion, removal and aliens policing detention advanced by the aliens policing authority and the body established for general police duties if

  • ·the expelled guest worker does not have the costs covered and
  • ·the expulsion was ordered because the guest worker
  1. odoes not fulfill the conditions of residence,
  2. ohas worked without a permit, or
  3. othe entry and stay of the person threatens or endangers public health.

 

If in the event of termination or cessation of the employment of the guest worker, the employer or the host organization fails to comply with its obligation in connection with the guest worker's obligation to leave the country or to report the non-commencement or termination of employment of the guest worker in the case of 30% of the number of guest workers it brought to Hungary in a calendar year, the employer or the host organization may not employ any more guest workers beyond the existing guest worker staff for 2 years from the date of the fine.

 

Belügyi alapok
  • Belügyi alapok

     

    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.

     

    logo mmia pici

     

     

Hirdetmények

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.

HIRDETMENY

OIF logó nagyonnagyonkicsi

Tisztelt Érdeklődő!

 

Tájékoztatjuk, hogy a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó új idegenrendészeti jogszabály átmeneti rendelkezései alapján ha Ön Magyarországon a korábbi jogszabály alapján már érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik, az új idegenrendészeti jogszabály szerinti jogcímek valamelyikén kérelmezheti a tartózkodási engedélye kiadását. Felhívjuk a figyelmet, hogy kizárólag tartózkodási engedély kiadása kérelmezhető jelenleg személyesen és az Enter Hungary rendszeren keresztül, függetlenül a meglévő érvényes engedélytől. A tartózkodási engedély meghosszabbítása az átmeneti szabályok szerint nem lehetséges. A tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmet legkorábban a tartózkodási engedély lejárta előtt 45 nappal nyújthatja be. Ha 2024. március 1. és április 1. között jár le, a tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmet legkésőbb a tartózkodási engedély érvényességi idejének utolsó napján kell benyújtania.

 

Részletek és további információk ide kattintva érhetőek el : Átmeneti szabályok (gov.hu)

 

 

OK