Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal

Cikkek (361)

Cikkek

LOGO kicsi

A menedékjogról szóló 2007. évi LXXX. törvény 2. § f) bekezdése értelmében:

kísérő nélküli kiskorú: az a tizennyolcadik életévét be nem töltött külföldi, aki jogszabály vagy szokás alapján felügyeletéért felelős nagykorú személy kísérete nélkül lépett Magyarország területére, vagy a belépést követően maradt felügyelet nélkül, mindaddig, amíg ilyen személy felügyelete alá nem kerül.

Vagyis minden olyan 18. életévét be nem töltött gyermek, aki az orosz-ukrán konfliktus elől menekülve egyedül érkezett Magyarországra, vagy jelenleg egyedül tartózkodik az országban, kísérő nélküli kiskorúnak minősül.

A menedékjogról szóló törvény 35. § (3) bekezdése értelmében:

(3) A menekültügyi eljárásban a korlátozott cselekvőképességgel rendelkező személyt is megilleti az eljárási képesség.

Ez a menedékeskénti elismerésre irányuló eljárás vonatkozásában azt jelenti, hogy minden 14. életévét betöltött gyermek jogosult saját maga menedékeskénti elismerés iránti kérelmet benyújtani.

 

Az a 14 év alatti, aki szeretne kérelmet benyújtani, de nincs gyámja, menedékeskénti elismerésre irányuló szándékát szintén tudja jelezni, számára a menekültügyi hatóság intézkedik gyám kirendelésére.

 

Az alábbiakban a kísérő nélküli kiskorúak ügyintézése kapcsán leggyakrabban felmerülő kérdéseket gyűjtöttük össze

 

1) Elmúltam 14 éves és még nem vagyok 18. Egy vagy több családtagommal érkeztem, akik nem a szüleim. Benyújthatok kérelmet?

Igen, mindenki, aki 14. életévét betöltötte, önállóan is benyújthat kérelmet. A kérelem benyújtása során a menekültügyi hatóság meg fogja kérdezni a gyermeket, hogy kivel érkezett, szükség esetén egyeztet a családtagokkal. Amennyiben szükséges, a menekültügyi hatóság értesíti a gyámhivatalt, akik gyámot jelölnek ki a gyermek részre - aki lehet valamely családtag is.

 

2) Elmúltam 14 éves és még nem vagyok 18. Ismerősökkel érkeztem, akik nem a szüleim. Benyújthatok kérelmet?

Igen, mindenki, aki 14. életévét betöltötte, önállóan is benyújthat kérelmet. A kérelem benyújtása során a menekültügyi hatóság meg fogja kérdezni a gyermeket, hogy kivel érkezett, szükség esetén egyeztet azokkal, akikkel együtt érkezett. A menekültügyi hatóság értesíti a gyámhivatalt, akik gyámot jelölnek ki a gyermek részre - aki lehet az a személy is, akivel a gyermek érkezett.

 

3) Már van gyámom, de ő nem akarja, hogy kérelmet nyújtsak be, mit tehetek?

Minden 14. életévét betöltött személy önállóan nyújthat be kérelmet. A menedékeskénti elismerésnek számtalan előnye van, ide értve az oktatásban történő részvételt, egészségügyi, gyermekjóléti ellátások igénybe vételét, stb.

Ezért ha egy 14. életévét betöltött gyermek kérelmet szeretne benyújtani, ezt akkor is megteheti, ha a gyámja ellenzi. Ebben az esetben azt, hogy a gyám ellenzi a hatóság előtti megjelenést, jelezni kell a menekültügyi hatóságnak. A menekültügyi hatóság az ilyen jelzéseket minden esetben bizalmasan kezeli, és ha a gyám tevékenységével kapcsolatban problémák merülnek fel, szükség esetén intézkedni tud másik gyám kijelölésére.

 

4) Nincs gyámom, ismerősökkel érkeztem, de ők nem akarják, hogy kérelmet nyújtsak be, vagy hogy a hatóságok megtudják, hogy itt vagyok. Mit tehetek?

A menekültügyi hatósághoz bármikor lehet fordulni ilyen problémával, hatóságunk előtt bármikor meg lehet jelenni.

Menedékeskénti elismerés iránti kérelmet minden 14. életévét betöltött jogosult önállóan benyújtani. Aki 14. év alatti, annak a menekültügyi hatóság soron kívül intézkedik gyám kirendelésére, 14 év alatt esetében a gyám tudja a kérelmet benyújtani.

Fontos, hogy a hatóság előtti megjelenéskor jelezni kell, ha azok, akikkel a gyermek érkezett, vagy akiknél lakik, nem akarják, hogy a hatóságokkal, rendőrökkel találkozzon.

A menekültügyi hatóság minden ilyen esetben gondoskodik, hogy a gyermek a magyarországi tartózkodáshoz szükséges papírokat megkapja, biztonságos otthona, étele, ruhája legyen, tudjon iskolába járni és ha kell, orvosi segítséget is kapjon.

 

5) Még nem vagyok 18, nincs gyámom, lakhatásom megoldott, járok iskolába.  Meg kell jelennem a hatóság előtt?

Biometrikus útlevéllel érkező ukrán állampolgárok Magyarországon 180 napon belül 90 napot nem meghaladóan engedély nélkül tartózkodhatnak Magyarországon. Azonban a háború elől menekülők - és különösen a gyermekek számára - javasolt még a 90 nap lejárta előtt menedékeskénti elismerés iránti kérelmet benyújtani. A menedékeskénti elismerésnek számtalan előnye van, ide értve az oktatásban történő részvételt, egészségügyi, gyermekjóléti ellátások igénybe vételét, stb.

 

6) Hogy tudok kérelmet benyújtani?

A kérelem benyújtásához a menekültügyi hatóság előtt személyesen meg kell jelenni. Az ügyfélfogadás rendjéről szóló tájékoztató megtalálható a Főigazgatóság honlapján a www.oif.gov.hu honlapon. Ugyanezen tájékoztatás elérhető az http://ukran2022.oif.gov.hu/hun/Tajekoztatas honlapon is.

Mindkét honlapon találhatók tájékoztató anyagok a kérelem benyújtása, a jogok és kötelezettségek kapcsán is.

Felhívjuk a figyelmet, hogy lehetőség van a menedékeskénti elismerési kérelem előzetes regisztrálására a www.enterhungary.gov.hu oldalon, illetve külön erre a célra létrehozott mobilapplikációban. Erről tájékoztatás szintén a http://ukran2022.oif.gov.hu/hun/Tajekoztatas honlapon érhető el. Az adatok előzetes regisztrációját követően a személyes megjelenés továbbra is kötelező.

 

7) Ukrajnából érkező gyerekek vannak nálam elszállásolva, van valamilyen bejelentési kötelezettségem? Olyan intézményt vezetek, olyan intézményben dolgozok, ahol Ukrajnából menekülő gyerekek vannak elszállásolva, van valamilyen bejelentési kötelezettségem? Olyan tájékoztatást kaptam, hogy előbb gyám kell, utána lehet menedékeskénti elismerésre irányuló kérelmet benyújtani, ez igaz?

A 14. életévüket betöltött gyermekek önállóan, gyám nélküli is benyújthatják kérelmüket!

Amennyiben a gyerekek nem szüleikkel, vagy felügyeletükért egyébként felelős személlyel (nagyszülő, 18 év feletti testvér, gyám, stb.) érkeztek, mindenképpen szükséges ezt jelezni a menekültügy hatóságnak. A hatóság intézkedik gyám kirendelésre és a menedékeskénti elismerésre irányuló eljárás lefolytatására, aminek eredményeként a gyermek tartózkodásra jogosító okmányt kap, jogosult lesz oktatásban részt venni, egészségügyi és gyermekjóléti ellátásokat igénybe venni, stb.

 

Ennek okán javasoljuk előmozdítani, hogy az érintett gyermekek minél hamarabb megjelenjenek a menekültügyi hatóság előtt.

Felhívjuk a figyelmet, hogy lehetőség van a menedékeskénti elismerési kérelem előzetes regisztrálására a www.enterhungary.gov.hu oldalon, illetve külön erre a célra létrehozott mobilapplikációban. Erről tájékoztatás szintén a http://ukran2022.oif.gov.hu/hun/Tajekoztatas honlapon érhető el. Az adatok előzetes regisztrációját követően a személyes megjelenés továbbra is kötelező, azonban a gyorsabb ügyintézés érdekében az előzetes regisztráció - különösen nagyobb csoport esetében - javasolt. Amennyiben nagyobb csoport (10 főnél több) személyes megjelenése várható, javasoljuk az előzetes kapcsolatfelvételt az érintett regionális igazgatósággal a hosszas várakozás megelőzése érdekében. 

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

Information on how to submit an application for recognition as beneficiary of temporary protection and use the electronic data recording platform

 

 

Upon request, Hungary may grant temporary protection (recognition as beneficiary of temporary protection) to Ukrainian citizens who fled Ukraine on or after 24 February 2022, to persons recognised by Ukraine as stateless persons or refugees, and to family members of such persons.

 

The person applying for recognition as beneficiary of temporary protection must prove before the asylum authority that he/she fulfils one of the above conditions.

  1. 1.Electronic data recording

In order to speed up the application process, the asylum authority shall allow applicants to provide their data to the asylum authority in advance by uploading them via the following interface.

 

Please note that recording your data electronically does not equal to submitting an application. You are still required to appear in person before the asylum authority after you have recorded your data electronically. Given the need to verify the identity of the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection and to take a facial photograph of him/her and his/her fingerprints, the applicant’s appearance in person may not be waived.

 

1.1  Who may use the electronic data recording platform?

 

The electronic data recording platform has been developed only with regard to the large number of people fleeing to Hungary due to the conflict between Russia and Ukraine and data may only be uploaded in relation to an application for recognition as beneficiary of temporary protection.

 

Only persons who fled Ukraine on or after 24 February 2022 are entitled to use the electronic data recording platform:

-          Ukrainian nationals; or

-          Persons who were previously lived in Ukraine as stateless persons (i.e. who do not have a citizenship) or refugees (i.e. who are citizens of another country but were recognised as a refugee by Ukraine; or

-          Third-country national family members of Ukrainian nationals, stateless persons or refugees (i.e. a spouse, a registered partner, children under the age of 18, a dependent relative who was supported by the Ukrainian national, e.g. an elderly parent, a sick sibling).

 

1.2. Who may not use the electronic data recording platform?

Ukrainian citizens who entered the territory of Hungary before 24 February 2022 are not entitled to apply for recognition as beneficiary of temporary protection, but they can arrange their stay within the territory of Hungary by other means.

For this reason, they are kindly requested to contact the regional directorate of the National Directorate-General for Aliens Policing as per your place of accommodation in order to arrange their stay in Hungary.

 

1.3 What happens if I do not wish to apply for recognition as beneficiary of temporary protection after the electronic recording?

 

If you decide not to submit an application for recognition as a beneficiary of temporary protection after uploading your data on the electronic data recording platform, then there are no further steps taken by you.

 

The asylum authority will store the uploaded data to the electronic platform until 31 December 2023 and then delete it. The previous cancellation of your data is possible as set out in the General Data Protection Notice.

 

2. Submitting the application

 

For the purpose of applying for recognition as a beneficiary of temporary protection, applicants are also required to appear in person at the asylum authority or a government client service office (i.e. „Kormányablak”) after uploading their data. In case of families, it is also essential that family members appear before the authority at the same time for administration. If the applications of the family members are not submitted together, the family members who have already been recognised as beneficiary of temporary protection are required to be indicated.

 

2.1 What is the use of recording data electronically if I need to appear in person nonetheless?

 

Electronic data recording gives the authority the possibility to inform the applicant if necessary (e.g. remedy) at the e-mail address provided in the electronic data recording platform. As a result of successful electronic data recording, the time of administration will be reduced and the application for recognition as beneficiary of temporary protection also can be submitted at the government client service office.

 

 

2.2. Where shall I submit the application for recognition as beneficiary of temporary protection?

 

An applicant who provided his/her data to the asylum authority via the electronic data recording platform can also submit the application for recognition as beneficiary of temporary protection in person at any government client service office.

 

The application for recognition as beneficiary of temporary protection can be submitted in person at the client service office of the regional directorate of National Directorate-General for Aliens Policing as per the place of accommodation during office hours, information on which can be found at the following link: http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=175&Itemid=462&lang=hu#

 

In Budapest the application for recognition as beneficiary of temporary protection can be submitted at the Client Service Office of the National Directorate-General for Aliens Policing at Building A, 1117 Budapest, 60 Budafoki Street.

Office hours of the Client Service Office:

 

From Monday to Thursday:           8:00-14:00

On Friday:                                        8:00-11:30

 

 

Please note that in case a larger group (more than 10 persons) of applicants is expected to appear in person, it is advised to contact the relevant regional directorate in advance to avoid waiting for long.

 

2.3 What (documents) shall I take with me to submit my application in person?

 

When appearing in person, it is important that clients shall bring the completed form (http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=1770&Itemid=2133&lang=hu) and their passport/other available personal documents (in the absence of a passport, ID card, birth certificate, etc.).

 

2.4 Procedure for submitting the application

The asylum authority will verify and record the basic personal data, contained in the application form completed and signed by the applicant appearing in person (e.g. name, date of birth, nationality, marital status etc.), the place and time of crossing the border, the address of his/her accommodation in Hungary, as well as take a facial photograph of him/her and, in the case of a person over 14 years of age, his/her fingerprints.

The asylum authority verifies the identity of the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection, mainly by means of the documents presented by him/her (e.g. his/her passport, personal identification card, driving licence, birth certificate, etc.) and other documents.  

The application for recognition as beneficiary of temporary protection shall be deemed to have been submitted after verifying and recording of the applicant’s identity and biometric data.

 

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

Інформація щодо подачі заявки на тимчасовий захист та використання електронного інтерфейсу запису даних

 

Заява про визнання тимчасового захисту може бути подана особисто до органів з питань притулку. Орган з питань притулку фіксує основні персональні дані заявника (нп. прізвище та ім'я, дата народження, громалянство, тощо.), а також фото та - у випадку особи, яка досягла 14 років- відбитки пальців. Орган з питань притулку ідентифікує особу, яка потребує тимчасовий захист, переважно за допомогою різних документів, напр. паспорт, посвідчення особи, водійські права, свідоцтво про народження, тощо.

Враховуючи, що орган з питань притулку повинен перевірити особу, яка потребує тимчасовий захист і зафіксувати особу з допомогою фото і відбитки пальців, не можна обійтися без особистої явки.

 

Однак, щоб прискорити процес подання заяви, орган з питань притулку дозволить заявникам про тимчасовий захист заздалегідь надіслати свої дані до органу з питань притулку. На це маєте можливість тут.

Важливо, що електронний запис даних ще не є подачою заявки. Ви всеодно повинні особисто з’явитися до органу з питань притулку навіть після електронної подачі даних!

Основні питання, пов'язані з електронним записом даних:

 

1) Хто може використовувати інтерфейс електронного запису даних?

Інтерфейсом електронного запису даних можуть користуватися лише ті особи, які виїхали з України після 24 лютого 2022 року

- громадянин України або

- раніше проживав в Україні, як особа без громадянства (не маючи взагалі громадянства) або як біженець (громадянин іншої держави, але визнаний Україною біженцем),  або

- громадянин України, або члени сімей третіх країн без громадянства (дружина/ чоловік, сертифікований партнер, діти віком до 18 років, родич на утриманні вищевказаного, наприклад, літні батьки, хворий брат/ сестра)

також можна подати заяву про тимчасовий захист, але тільки особисто в органі з питань притулку.

 

Тобто той громадянин України, який в’їхав в країну до 24 лютого 2022 року, не може подати заяву про тимчасовий захист в електронному вигляді, але має можливість організувати своє перебування в Угорщині іншим способом. Для цього зверніться по вашому місці перебування до Національного Генерального Управління у Справах Іноземців

 

2) Чи можу я зараз подати свою заяву в електронному вигляді?

Ні, заява не вважається поданою, коли хтось заповнює дані в електронній формі на сайті. Вам все одно доведеться з’явитися особисто, коли будуть перевірені дані, які були подані в електронному виді на сайті, а фотографія та відбитки пальців фіксуються органом з питань притулку.

Важливо, що права заявника на визнання тимчасового захисту надаються лише після того, як особа особисто подала заяву до органу з питань притулку.

 

3) Якщо мені потрібно з’явитися особисто, який сенс заповнити дані в електронному виді на сайті?

Завдяки попередньому заповненню даних в електронній формі, адміністративний час скорочується, що означає менше очікування та швидший розгляд справи.

Крім того, орган з питань притулку може повідомити вас про відповідні обставини на зазначену під час реєстрації адресу електронної пошти, напр. недостача інформацій .

 

4) Що станеться після того, як я завантажу свої дані в електронній формі на сайті?

Щоб бути визнаним на тимчасовий захист, ви повинні з’явитися особисто також. При особистому поданні заяви дані, надіслані заздалегідь, перевіряються органом з питань притулку, фіксують фото та відбитки пальців про заявника. Біометричні дані (зображення обличчя та відбитки пальців), зафіксовані під час особистої явки, будуть зберігатися в реєстрі.

Якщо хтось дані заповнює в електронній формі на сайті, але пізніше вирішить, що не хоче подавати заяку на тисчасовий захист, тоді більше нічого не має робити. Орган з питань притулку зберігатиме завантажені дані до 31 грудня 2023 року, а потім видалить їх. Також можна видалити дані раніше, як описано в загальній інформації про керування даними.

 

5) Куди і коли я маю звернутися особисто, щоб подати заявку?

Заявку можна подати до служби обслуговування клієнтів Регіональної Дирекції Національного Генерального Управління з питань Іноземців, яка є компетентною за місцем проживання, під час прийому клієнтів, інформацію можна знайти за наступним посиланням: http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=175&Itemid=462&lang=hu#

Важливо, щоб заява була подана до регіональної дирекції, де у вас зареєстрована адреса перебування для тимчасового захисту.

Зауважте, що подати заяву про тимчасовий захист в Будапешті можна в службі підтримки клієнтів Генеральної Дирекції на вулиці Гармат.

Якщо очікується поява більшої групи (більше 10 осіб), рекомендуємо завчасно звертатися до відповідної регіогальної дирекції, щоб уникнути довгого очікування.

 

6) Що мені потрібно взяти з собою, щоб подати заявку особисто?

Для особистої явки важливо, щоб клієнти приносили з собою заповнену анкету для адміністрування (link), та закордонний паспорт / інші наявні особисті документи (у разі відсутності закордонного паспорта, посвідчення особи, свідоцтва про народження тощо..). У випадку сімей також важливо, щоб члени сім’ї з’являлися для адміністрування одночасно.

 

7) Що буде після того, як я подам свою заявку?

Орган з питань притулку розглядає та оцінює заяву відповідно до загальних правил, і попередній запис даних не призводить до будь-яких відхилень.

 

8) Можна завантажити дані для всіх процедур?

Ні. Інтерфейс електронного завантаження даних був розроблений лише з огляду на велику кількість людей, які масово втікають до Угорщини через російсько-український конфлікт, а завантажувати дані можна лише у зв’язку із поданням заяви про визнання тимчасового захисту.

 

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

 

Tájékoztató az elektronikus adatrögzítésről és az ideiglenes védelem iránti kérelem benyújtásáról

 

Kérelemre, Magyarország ideiglenes védelemben részesítheti (menedékesként elismerheti) az Ukrajnából 2022. február 24-én vagy azt követően elmenekült ukrán állampolgárt, Ukrajna által hontalanként vagy menekültként elismert személyt, továbbá az említett személyek családtagját.

 

A menedékesként elismerését kérő személynek a menekültügyi hatóság előtt bizonyítania kell, hogy a fenti feltételek valamelyikének megfelel.

 

1. Elektronikus adatrögzítés

A kérelmezőnek lehetősége van arra, hogy a kérelmezési folyamat meggyorsítása céljából adatait az alábbi felületre feltöltve a menekültügyi hatóság részére előzetesen megküldje.

 

Fontos, hogy a kérelmező adatainak az elektronikus felületre feltöltése nem minősül kérelem előterjesztésének. A kérelmezőnek az adatai elektronikus rögzítését követően személyesen meg kell jelennie a hatóság előtt! Miután a hatóság köteles a menedékesként elismerését kérő személyazonosságát ellenőrizni, továbbá arcképét és ujjnyomatát rögzíteni a hatóság előtti személyes megjelenéstől eltekinteni nem lehet.

 

1.1.Kik használhatják az elektronikus adatrögzítési felületet?

Az elektronikus adatfeltöltő felület az orosz-ukrán konfliktus miatt tömegesen Magyarországra menekülők számára lett kifejlesztve, ezért kizárólag az ő menedékesként elismerés iránti kérelmük előterjesztéséhez kapcsolódóan használható.

 

Az elektronikus adatrögzítő felületet használatára annak a személynek van lehetősége, aki Ukrajnából 2022. február 24-én vagy azt követően elmenekült

- ukrán állampolgár vagy

- korábban Ukrajnában hontalanként (nincs semmilyen állampolgársága), vagy menekültként (más állam polgára, de Ukrajna menekültként ismerte el) élt, illetve

- ukrán állampolgár, hontalan vagy menekült harmadik országbeli olyan családtagja (házastárs, igazolt élettárs, 18 év alatti gyermeke, vagy olyan rokona, akit a felsoroltak valamelyike tartott el, pl. idős szülő, beteg testvér)

 

1.2. Kik ne használják az elektronikus adatrögzítési felületet?

A 2022. február 24. napja előtt Magyarországra érkezett ukrán állampolgárok tartózkodásuk jogszerűségét, nem menedékesként, hanem egyéb módon rendezhetik.

Őket arra kérjük, hogy magyarországi tartózkodásuk jogszerű rendezése érdekében szíveskedjenek az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szálláshelyük szerint illetékes regionális igazgatóságát felkeresni.

 

1.3. Mi a teendő, ha az elektronikus adatrögzítést követen mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet benyújtani?

Amennyiben adatainak az elektronikus adatrögzítő felületen történő feltöltését követően úgy dönt, hogy mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet előterjeszteni, akkor további teendője nincsen.

 

A menekültügyi hatóság az elektronikus adatrögzítő felületre feltöltött adatokat 2023. december 31-ig tárolja, majd törli azokat. Adatai korábbi törlésére az általános adatkezelési tájékoztatóban leírtak szerint van lehetőség.

 

2.      A kérelem előterjesztése

Menedékesként elismerését kérőnek az adati feltöltését követően a menekültügyi hatóság vagy valamely kormányablak előtt személyesen meg kell jelennie. A családtagok azonos időpontban megjelenve terjesszék elő a kérelmüket. Amennyiben a családtagok kérelme nem együtt kerül előterjesztésre, a már menedékesként elismert családtagokat szükséges jelezni.

 

2.1. Ha a menedékesként elismerés iránti kérelmet csak személyesen lehet előterjeszteni, akkor mi az értelme az elektronikus adatrögzítésnek?

 

Az elektronikus adatrögzítés lehetőséget biztosít a hatóságnak arra, hogy szükség (például hiánypótlás) esetén az elektronikus adatrögzítési felületen megadott e-mail címen tájékoztassa a kérelmezőt. A sikeres elektronikus adatrögzítés eredményeként csökken a kérelem benyújtásának időtartama és a menedékesként elismerés iránti kérelem a kormányablaknál is előterjeszthető.

 

2.2. Hol lehet a menedékesként elismerés iránti kérelmet előterjeszteni?

 

Az a kérelmező, aki az adatait a menekültügyi hatósággal az elektronikus adatrögzítési felületen keresztül közli, a menedékesként elismerés iránti kérelmet bármelyik kormányablaknál megjelenve is előterjesztheti.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelem az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnak a kérelmező magyarországi szálláshelye szerint illetékes regionális igazgatósága ügyfélszolgálatán, ügyfélfogadási időben megjelenve is előterjeszthető, amelyről az alábbi linken talál tájékoztatást: http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=175&Itemid=462&lang=hu#

Budapesten a menedékesként elismerés iránti kérelmet az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság 1117 Budapest, Budafoki út 60. szám alatti „A” épületében működő menekültügyi ügyfélszolgálati irodán lehet előterjeszteni.

 

A menekültügyi ügyfélszolgálati iroda ügyfélfogadási ideje:

hétfőtől csütörtökig:             8:00-14:00

pénteken:                              8:00-11:30

 

Kérjük, hogy nagyobb számú (10 főnél több) kérelmező azonos időpontban történő megjelenése esetén, a hosszas várakozás megelőzése érdekében szíveskedjenek az érintett regionális igazgatósággal vagy a Menekültügyi Igazgatósággal előzetesen kapcsolatba lépni. 

 

2.3. Mit vigyek magammal a kérelem személyes benyújtásához?

A kérelmezők a hatóság előtt történő személyes megjelenéskor hozzák magukkal a kitöltött adatlapot (http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=1770&Itemid=2133&lang=hu&fbclid=IwAR2LUIKjrwvAqGhspXi_mR7XkomtuaP0TY9fJSYoiGttV4I5KMCW25ThGko), az útlevelüket/egyéb rendelkezésre álló személyes okmányaikat (útlevél hiányában személyazonosító igazolványt, jogosítványt, születési anyakönyvi kivonatot, ideiglenes tartózkodásra jogosító adatlapot, stb.).

 

2.4. A kérelem benyújtásának menete

A hatóság ellenőrzi és rögzíti a személyesen megjelenő kérelmező által kitöltött és aláírt adatlapon szereplő személyes adatokat (pl. név, születési dátum, állampolgárság, családi állapot stb.), a határátlépésének helyét és idejét, magyarországi szálláshelyének címét, továbbá az arcképét és a 14. életévét betöltött személy esetén az ujjnyomatát rögzíti.

 

A menedékesként elismerését kérő személyazonosságának ellenőrzése elsődlegesen az általa bemutatott okmányok (pl. útlevél, személyi igazolvány, jogosítvány, születési anyakönyvi kivonat, stb.) és más dokumentumok alapján történik.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelmet a kérelmező személyazonosító adatainak ellenőrzését, illetve rögzítését, továbbá biometrikus adatainak rögzítését követően benyújtottnak kell tekinteni. 

 

 

 

Fontos, hogy a kérelmező adatainak az elektronikus felületre feltöltése nem minősül kérelem előterjesztésének. A kérelmezőnek az adatai elektronikus rögzítését követően személyesen meg kell jelennie a hatóság előtt! Miután a hatóság köteles a menedékesként elismerését kérő személyazonosságát ellenőrizni, továbbá arcképét és ujjnyomatát rögzíteni a hatóság előtti személyes megjelenéstől eltekinteni nem lehet.

 

1.1.Kik használhatják az elektronikus adatrögzítési felületet?

Az elektronikus adatfeltöltő felület az orosz-ukrán konfliktus miatt tömegesen Magyarországra menekülők számára lett kifejlesztve, ezért kizárólag az ő menedékesként elismerés iránti kérelmük előterjesztéséhez kapcsolódóan használható.

 

Az elektronikus adatrögzítő felületet használatára annak a személynek van lehetősége, aki Ukrajnából 2022. február 24-én vagy azt követően elmenekült

- ukrán állampolgár vagy

- korábban Ukrajnában hontalanként (nincs semmilyen állampolgársága), vagy menekültként (más állam polgára, de Ukrajna menekültként ismerte el) élt, illetve

- ukrán állampolgár, hontalan vagy menekült harmadik országbeli olyan családtagja (házastárs, igazolt élettárs, 18 év alatti gyermeke, vagy olyan rokona, akit a felsoroltak valamelyike tartott el, pl. idős szülő, beteg testvér)

 

1.2. Kik ne használják az elektronikus adatrögzítési felületet?

A 2022. február 24. napja előtt Magyarországra érkezett ukrán állampolgárok tartózkodásuk jogszerűségét, nem menedékesként, hanem egyéb módon rendezhetik.

Őket arra kérjük, hogy magyarországi tartózkodásuk jogszerű rendezése érdekében szíveskedjenek az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szálláshelyük szerint illetékes regionális igazgatóságát felkeresni.

 

1.3. Mi a teendő, ha az elektronikus adatrögzítést követen mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet benyújtani?

Amennyiben adatainak az elektronikus adatrögzítő felületen történő feltöltését követően úgy dönt, hogy mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet előterjeszteni, akkor további teendője nincsen.

 

A menekültügyi hatóság az elektronikus adatrögzítő felületre feltöltött adatokat 2023. december 31-ig tárolja, majd törli azokat. Adatai korábbi törlésére az általános adatkezelési tájékoztatóban leírtak szerint van lehetőség.

 

2.      A kérelem előterjesztése

Menedékesként elismerését kérőnek az adati feltöltését követően a menekültügyi hatóság vagy valamely kormányablak előtt személyesen meg kell jelennie. A családtagok azonos időpontban megjelenve terjesszék elő a kérelmüket. Amennyiben a családtagok kérelme nem együtt kerül előterjesztésre, a már menedékesként elismert családtagokat szükséges jelezni.

 

2.1. Ha a menedékesként elismerés iránti kérelmet csak személyesen lehet előterjeszteni, akkor mi az értelme az elektronikus adatrögzítésnek?

 

Az elektronikus adatrögzítés lehetőséget biztosít a hatóságnak arra, hogy szükség (például hiánypótlás) esetén az elektronikus adatrögzítési felületen megadott e-mail címen tájékoztassa a kérelmezőt. A sikeres elektronikus adatrögzítés eredményeként csökken a kérelem benyújtásának időtartama és a menedékesként elismerés iránti kérelem a kormányablaknál is előterjeszthető.

 

2.2. Hol lehet a menedékesként elismerés iránti kérelmet előterjeszteni?

 

Az a kérelmező, aki az adatait a menekültügyi hatósággal az elektronikus adatrögzítési felületen keresztül közli, a menedékesként elismerés iránti kérelmet bármelyik kormányablaknál megjelenve is előterjesztheti.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelem az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnak a kérelmező magyarországi szálláshelye szerint illetékes regionális igazgatósága ügyfélszolgálatán, ügyfélfogadási időben megjelenve is előterjeszthető, amelyről az alábbi linken talál tájékoztatást: http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=175&Itemid=462&lang=hu#

Budapesten a menedékesként elismerés iránti kérelmet az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság 1117 Budapest, Budafoki út 60. szám alatti „A” épületében működő menekültügyi ügyfélszolgálati irodán lehet előterjeszteni.

 

A menekültügyi ügyfélszolgálati iroda ügyfélfogadási ideje:

hétfőtől csütörtökig:             8:00-14:00

pénteken:                              8:00-11:30

 

Kérjük, hogy nagyobb számú (10 főnél több) kérelmező azonos időpontban történő megjelenése esetén, a hosszas várakozás megelőzése érdekében szíveskedjenek az érintett regionális igazgatósággal vagy a Menekültügyi Igazgatósággal előzetesen kapcsolatba lépni. 

 

2.3. Mit vigyek magammal a kérelem személyes benyújtásához?

A kérelmezők a hatóság előtt történő személyes megjelenéskor hozzák magukkal a kitöltött adatlapot (http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=1770&Itemid=2133&lang=hu&fbclid=IwAR2LUIKjrwvAqGhspXi_mR7XkomtuaP0TY9fJSYoiGttV4I5KMCW25ThGko), az útlevelüket/egyéb rendelkezésre álló személyes okmányaikat (útlevél hiányában személyazonosító igazolványt, jogosítványt, születési anyakönyvi kivonatot, ideiglenes tartózkodásra jogosító adatlapot, stb.).

 

2.4. A kérelem benyújtásának menete

A hatóság ellenőrzi és rögzíti a személyesen megjelenő kérelmező által kitöltött és aláírt adatlapon szereplő személyes adatokat (pl. név, születési dátum, állampolgárság, családi állapot stb.), a határátlépésének helyét és idejét, magyarországi szálláshelyének címét, továbbá az arcképét és a 14. életévét betöltött személy esetén az ujjnyomatát rögzíti.

 

A menedékesként elismerését kérő személyazonosságának ellenőrzése elsődlegesen az általa bemutatott okmányok (pl. útlevél, személyi igazolvány, jogosítvány, születési anyakönyvi kivonat, stb.) és más dokumentumok alapján történik.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelmet a kérelmező személyazonosító adatainak ellenőrzését, illetve rögzítését, továbbá biometrikus adatainak rögzítését követően benyújtottnak kell tekinteni. 

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

Az Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központja végzi az ukrajnai felsőfokú oklevelek elismerését (pl. tanári, orvosi, mérnöki oklevelek), továbbá hatósági bizonyítványt állít ki az ukrajnai érettségi bizonyítványokról és alapfokú végzettséget igazoló bizonyítványokról.

Az elismerési eljárásokra vonatkozóan az alábbi kedvezmények igénybevételére van lehetősége a kérelmezőknek:

Az elismerési eljárások díjaival kapcsolatos kedvezmények

 

Az Oktatási Hivatal méltányossági alapon teljes költségmentességet engedélyezhet a menedékesnek és a menedékesként elismerést kérőnek és a velük azonos tekintet alá eső magyar állampolgároknak.

 

Az Ukrajnában kiállított, államilag elismert, végzettséget és tudományos fokozatokat tanúsító okiratoknak, valamint a felsőoktatási képzések keretében folytatott résztanulmányokat (így például félév, kredit, vizsga) igazoló okiratoknak az elismerésével, honosításával, valamint a velük kapcsolatos hatósági bizonyítványok kiállításával, továbbá az azokhoz kapcsoló tájékoztatás adásával összefüggésben lefolytatandó eljárások is díjmentesek.

Fordítási költségek átvállalásának lehetősége

 

A menekültügyi hatóság a menedékes kérelmére – a társadalmi beilleszkedésének elősegítése céljából- a menedékesként történő elismerést megelőzően keletkezett iskolai végzettséget vagy szakképesítést igazoló okiratok magyar nyelvre történő fordításának költségét átvállalhatja.

 

Az eljárás során benyújtandó dokumentumok alól adható mentességek

 

Az eljáró hatóság kivételes méltányosságból felmentheti az ügyfelet a tanulmányokat igazoló okiratai hiteles másolatának és azok fordításának benyújtása alól, ha az ügyfél – a menedékjogról szóló törvény alapján – menekült, oltalmazott, menedékes vagy befogadott, és az ügyfél bizonyítja vagy valószínűsíti, hogy okiratai neki fel nem róható okból nem állnak rendelkezésére. Ezen rendelkezés vonatkozik a menedékesekkel azonos tekintet alá eső magyar állampolgárokra is.

 

Az egyes képesítések elismerésével kapcsolatos eljárások, illetve az azokkal kapcsolatosan igénybe vehető kedvezmények részletei az Oktatási Hivatal honlapján az alábbi linkeken elérhető tájékoztatókban kerültek feltüntetésre:

https://www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/kulfoldon_szerzett_oklevelek/altalanos_iskolai_bizonyitvany

https://www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/kulfoldon_szerzett_oklevelek/kozepiskolai_bizonyitvany

https://www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/kulfoldon_szerzett_oklevelek/szakkepesites

https://www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/kulfoldon_szerzett_oklevelek/felsofoku_oklevel

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

Az ukrán-orosz konfliktusra tekintettel Ukrajnából menekülő harmadik országbeli állampolgárok megjelenése várható a járási (fővárosi kerületi) hivataloknál olyan ügyek vonatkozásában is, melyek nem a járási hivatalok, hanem a menekültügyi hatóság hatáskörébe tartoznak.

 

Kérjük, hogy amennyiben Ukrajnából menekülő ukrán állampolgárok nagyobb létszámban (10 főnél többen) jelennek meg járási (fővárosi kerületi) hivatalokban idegenrendészeti és/vagy menekültügyi hatóság feladatkörébe tartozó ügyekben és megállapításra kerül, hogy az érintetteknek a Főigazgatóság ügyfélszolgálatára történő átirányítása vagy átszállítása indokolt, az átirányítást, illetve átszállítást megelőzően szíveskedjék felvenni a kapcsolatot a Főigazgatóság területileg illetékes ügyfélszolgálataival.

 

A Főigazgatóság területi szerveinek elérhetőségeivel (helyszín és ügyfélfogadási idő) kapcsolatos tájékoztatás az alábbi linken érhető el.

http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=175&Itemid=462&lang=hu#

                                                                                        

Segítő együttműködésüket ezúton is köszönjük.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

1. Who are these pieces of information intended for?

Non-Ukrainian third-country nationals (non-EU nationals) who were legally residing in Ukraine before the outbreak of the armed conflict between Russia and Ukraine (see Point 3)

Non-Ukrainian third-country nationals (non-EU nationals) who were illegally residing in Ukraine before the outbreak of the armed conflict between Russia and Ukraine (see Point 4)

- Ukrainian nationals who arrived to Hungary before 24 February 2022 (see Point 5)

 2. Who are these pieces of information NOT intended for?

- Persons with Hungarian citizenship (including persons with dual citizenship) – Pursuant to Article XIV of the Fundamental Law of Hungary, holders of a Hungarian citizenship may return to their home from abroad at any time. Thus, if you also have Hungarian citizenship there are no further steps to be taken to legalise your stay.

Ukrainian nationals who arrived to Hungary after 24 February 2022 – If you belong to this category, please read the information titled ‘Information for Ukrainian nationals fleeing from Ukraine.

- Persons recognised as refugees or stateless persons by Ukraine – All those persons who were living in Ukraine before the outbreak of the armed conflict in Ukraine but do not have the citizenship of any of the countries (i.e. who are stateless persons) or who had fled from their home country and had been granted recognition as refugees by Ukraine. If you belong to this category, please read the information titled ‘Information for Ukrainian nationals fleeing from Ukraine.

- Family members of Ukrainian nationals, refugees and stateless persons – If you belong to this category, please read the information titled ‘Information for Ukrainian nationals fleeing from Ukraine.

 

3.  I was living in Ukraine, where my stay was legal; however, I am not a Ukrainian national. What options do I have?

A third-country national whose stay in Ukraine was legal (who was studying, undertaking employment, etc. with a permit) but who does not have a permit entitling to residence within the territory of Hungary can choose between the following two options.

 

A) If you are able to return to your country of origin, you are required to notify the competent authorities (the Police upon crossing the border of Hungary, then the National Directorate-General for Aliens Policing, Hungary (hereinafter referred to as NDGAP)). The authorities will issue a document allowing you to stay within the territory of Hungary up until you leave from Hungary. This option is recommended for those who can be expected to be able to leave the territory of Hungary within 1-2 weeks.

 

Persons who are able to leave the territory of Hungary within a maximum of 1 week, may leave within this period with the ‘Certificate of Temporary Residence’ received upon crossing the border of Hungary, their appearance before NDGAP is only required if they stay within the territory of Hungary for more than 1 week.

 

For persons who wish to leave from Hungary but are unable to leave on their own or with the help of their country’s representation, the International Organization for Migration (hereinafter referred to as IOM) or the authority of NDGAP may provide help. Please visit the website https://hungary.iom.int/ for more information on IOM’s ‘Hungarian Assisted Voluntary Return, Reintegration and Information Programme’. Among other costs, IOM provides for flight tickets COVID-19 tests, in cases when required for return, within the framework of the programme. Application is available via the website www.volret.hu.

 

Third-country nationals may also notify NDGAP if they wish to receive assistance to return home. After receiving the notification, NDGAP will contact the third-country national concerned and after a data reconciliation process, provide for his/her flight ticket and if reasonable, COVID-19 test(s). Notifying NDGAP is available via emails to the Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email address. In the email, either in English or in Hungarian, the name of the person wishing to return home, his/her current place of stay and the country to which (s)he wishes to return to are required to be indicated. If it is reasonable based on the number of applications for the same destination, the authority will consider the possibility of organising a charter flight for the destination.

  

B) If you wish to stay within the territory of Hungary, your are entitled to a stay in accordance with the general rules on residence within the territory of Hungary; on an equitable basis, NDGAP may permit the submission of an application within the territory of Hungary, if you can provide proof that your stay in Ukraine was legal and after the outbreak of the conflict in Ukraine you arrived to Hungary from Ukraine. Proof of the latter may be in particular the registration document received upon crossing the border of Hungary (‘Certificate of Temporary Residence’ or the application form for temporary residence) obtained at the border crossing.

 

Information on submitting an application for a residence permit in Hungary

 

Generic information is available on the website of NDGAP, via www.oif.gov.hu, under the ‘Residence in Hungary’ menu item. Please read the information on conditions of residing in Hungary and the list of documents that are necessary for verifying that the applicant meets the conditions thoroughly.

Please note that third country-nationals may only reside within the territory of Hungary for specified purposes, such as for the purpose of studies, employment, medical treatment, etc. In all cases, the specific purpose as per the applicant is required to be substantiated by the foreign national (the purpose of studies by a certificate of admission from the educational institution, the purpose of employment by a contract of employment, etc.) Furthermore, the applicant is required to provide proof that (s)he also meets other conditions of residing within the territory of Hungary, such as having a place of accommodation, means of subsistence, health insurance, etc.

If you notify NDGAP that you wish to submit an application for a residence permit, NDGAP shall issue a document to you, which entitles you to a stay within the territory of Hungary up to a maximum of 30 days. This period of time is available to you for submitting your application or leaving the territory of Hungary (see Point A)).

 

What happens if I do not find a place of work or do not meet the conditions of residing within the territory of Hungary?

In such a case you shall leave the territory of Hungary, see Point A). NDGAP shall initiate a return procedure against persons who are staying within the territory of Hungary illegally.

 

4. My stay in Ukraine was also illegal. What can I do?

In case you are not entitled to legally stay in Hungary and you cannot verify that your stay in Ukraine was legal, you shall leave the territory of Hungary as soon as possible. The aliens policing procedure for this matter will be initiated by NDGAP without delay, helping you in this way to return to your home country as soon as possible. In case you are not able to leave the territory of Hungary on your own, please contact NDGAP via the Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email address or at one of the client service offices during service hours.

 

5. I am a Ukrainian citizen; however, I arrived to Hungary before 24 February 2022

Pursuant to the Implementing decision of the Council of the European Union (EU) 2022/382 and the Government Decree No. 86/2022. (of 7 March), Hungary grants temporary protection to Ukrainian citizens fleeing to Hungary from Ukraine after 24 February 2022.

 

Therefore, Ukrainian citizens who arrived to Hungary before 24 February 2022, were living or undertaking employment within the territory of Hungary are not entitled to recognition as a beneficiary of temporary protection.

If you wish to stay within the territory of Hungary, your are entitled to a stay in accordance with the general rules on residence within the territory of Hungary; on an equitable basis, NDGAP may permit the submission of an application within the territory of Hungary. 

 

Information on submitting an application for a residence permit in Hungary

Generic information is available on the website of NDGAP, via www.oif.gov.hu, under the ‘Residence in Hungary’ menu item. Please read the information on conditions of residing in Hungary and the list of documents that are necessary for verifying that the applicant meets the conditions thoroughly.

Please note that third country nationals may only reside within the territory of Hungary for specified purposes, such as for the purpose of studies, employment, medical treatment, etc. In all cases, the specific purpose as per the applicant is required to be substantiated by the foreign national (the purpose of studies by a certificate of admission from the educational institution, the purpose of employment by a contract of employment, etc.) Furthermore, the applicant is required to provide proof that (s)he also meets other conditions of residing within the territory of Hungary, such as having a place of accommodation, means of subsistence, health insurance, etc.

 

What happens if I do not find a place of work or do not meet the conditions of residing within the territory of Hungary?

In such a case Hungary may recognise you as a beneficiary of tolerated status up until it is safe for you to return to Ukraine.

 

Please note that NDGAP staff members provide foreign nationals who visit any of the hotspots/receiving points or any of the clients service offices of NDGAP with information specific for their individual circumstances; therefore, the pieces of information above are merely of indicative nature and for the purpose of information provision.

 

Contact information of IOM and the ‘Hungarian Assisted Voluntary Return, Reintegration and Information Programme’:

Hotline available in various languages free of charge within the territory of Hungary: +36 80 205 018

Email: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. and Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.  

Website: www.volret.hu

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

 

ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ

Громадяни України, які мають біометричний проїзний документ, можуть влаштуватися на певні дефіцитні професії відразу після в’їзду без дозволу. У недефіцитних професіях громадяни України, які мають біометричний проїзний документ на термін не більше 90 днів, можуть влаштуватися на роботу після в'їзду, а роботодавець звертається за дозволом на роботу до компетентного державного органу.

Прохачі визнання особою, потребуючою захисту можуть працювати без дозволу на дефіцитних професіях, а для роботи за недефіцитною професією потрібен дозвіл на роботу. Роботодавець подає заявку на отримання дозволу на роботу до компетентного державного органу.

 

Прохачі визнання особою, потребуючою захисту можуть виконувати громадські роботи під час розгляду, що не більш ніж 15+45 днів.

Дорослі та неповнолітні, які досягли 16-річного віку (якщо вони не відвідують денної форми навчання), протягом 5 робочих днів з дня отримання грошової допомоги повинні зареєструватися в районному/обласному відділенні (відділі зайнятості).

Через 45 днів після отримання першої виплати, якщо ви не погоджуєтеся на запропоновану роботу, ви не матимете права на грошову допомогу.

 

МЕДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Прохач визнання особою, потребуючою захисту, має право на такі безкоштовні медичні допомоги, якщо вона не перебуває у відносинах з соціальним страхуванням:

-          первинна медична допомога

-          невідкладна, у разі потреби допомога спеціаліста або лікарняна допомога

-          догляд за вагітністю, акушерська допомога

-          право на державну охорону здоров'я - ліки

-          онкологія та інші хронічні захворювання

-          невідкладна стоматологічна допомога та лікування для збереження зубів

 

Місце надання допомоги: територіально компетентний заклад охорони здоров’я.

 

Особа, яка потребує спеціального лікування, має право не лише на невідкладну, а в разі потреби й спеціалізовану медичну та лікарняну допомогу (наприклад, неповнолітній без супроводу, літня особа з інвалідністю, вагітна жінка).

 

ПІЛЬГОВИЙ ПРОЇЗД

100% знижка на проїзд міжміськими автобусами, потягом та автобусами далекого сполучення у наступних випадках:

-  вирішення офіційних питань, що стосуються статусу потребуючого захисту

- медична допомога у постачальника медичних послуг

- участь у програмі неурядової організації, отримання допомоги.

Заяву на пільгу необхідно подати до органу з питань біженців.

 

ОСВІТА

Дитина, яка претендує на визнання, має право брати участь у дошкільній та шкільній освіті на тих самих умовах, що й громадяни Угорщини, а також зобов'язана відвідувати школу з цієї дати. Вони не повинні за це платити.

Зарахування: до територіально компетентного навчального закладу.

 

ВИТРАТИ НА СОЦІАЛЬНЕ ПОХОВАННЯ

 

ПІДТРИМКА ОСТАТОЧНОГО ВИЇЗДУ З КРАЇНИ

У разі репатріації або остаточного виїзду до третьої країни прохача визнання особою, потребуючою захисту, за заявою, на підставі довідки, виданої представництвом відповідної країни, надає квиток (авіаквиток) до пункту призначення, зазначеного у довідці, одноразово, далі може відшкодувати всі або частину підтверджених витрат на проїзд одноразово.

 

***

 

 

ГРОМАДЯНИ УГОРЩИНИ

 

Громадяни Угорщини, які постійно проживають в Україні, можуть подати заяву на отримання регулярного забезпечення до районного управління, умови виплати такі ж, як і для неугорських громадян.

 

Громадяни Угорщини (подвійні угорсько-українські громадяни), які прибувають з України, можуть вільно влаштуватися на роботу в Угорщині, з урахуванням їх угорського громадянства, і для їх працевлаштування не потрібно отримати дозвіл на роботу.

 

На тих, хто має угорське громадянство або крім угорського громадянства має громадянство України, поширюються права та обов’язки громадян Угорщини. Таким чином, вони також можуть брати участь у державній освіті за правилами для громадян Угорщини.

 

У випадку громадян Угорщини та угорсько-українських подвійних громадян, додаткову інформацію про право на медичне обслуговування згідно з правилами соціального забезпечення можна отримати у службі обслуговування клієнтів районних відділень державних установ та у будь-якому з урядових вікон країни, де можливий особистий прийом.

 

ОСОБИ, ЯКІ в'їхали в Угорщину 24 лютого 2022 року або після цієї дати і ще не подали заяву визнання особою, потребуючою захисту, будуть обстежені та лікуватися в контексті догляду за хронічними пацієнтами, онкологами, іншими хронічними пацієнтами та медичним обслуговуванням протягом 30 днів з дати в'їзд в Угорщину в рамках первинної медичної допомоги лікарські засоби можуть використовуватися для відновлення, поліпшення або підтримки стану здоров'я або для знеболення, якщо інше не передбачено законом.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

РЕГУЛЯРНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Розмір забезпечення: 22.800 Фт.

Забезпечення неповнолітніх (замість виплати сімейної допомоги): 13.700,- Фт/особа

 

Умовою оплати є виконання обов'язку з'явитися до районного відділення адміністрації до останнього дня кожного місяця за місцем перебування.

 

Той, хто працює в Угорщині або отримує дохід за угорською чи іноземною пенсійною системою, не мають правo на допомогу.

 

Дорослі або неповнолітні особи віком від 16 років (якщо не відвідують денну форму навчання) перед тим, як отримати першої допомоги, повинні звернутися до районного відділу адміністрації (відділу зайнятості).

 

Через 45 днів після отримання першої допомоги, якщо ви не приймете пропозицію роботи, яку запропонували Вам, то після цього Ви не матимете права на допомогу.

 

ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ

 

Особа, визнана під захистом, має право працювати в Угорщині без дозволу, якщо вона працює за однією із зазначених дефіцитним посадам. На інші роботи районний/обласний відділ (відділ зайнятості) видає дозвіл у пільговому порядку.

 

МЕДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Особа, визнана під захистом, має право на такі безкоштовні медичні допомоги, якщо вона не перебуває у відносинах з соціальним страхуванням:

-          первинна медична допомога

-          невідкладна, у разі потреби допомога спеціаліста або лікарняна допомога

-          догляд за вагітністю, акушерська допомога

-          право на державну охорону здоров'я - ліки

-          онкологія та інші хронічні захворювання

-          невідкладна стоматологічна допомога та лікування для збереження зубів

 

Місце надання допомоги: територіально компетентний заклад охорони здоров’я.

 

Особа, яка потребує спеціального лікування, має право не лише на невідкладну, а в разі потреби й спеціалізовану медичну та лікарняну допомогу (наприклад, неповнолітній без супроводу, літня особа з інвалідністю, вагітна жінка).

ВІДШКОДУВАННЯ ВИТРАТ НА ПЕРЕКЛАД ДОКУМЕНТІВ

Орган з питань біженців бере на себе витрати на переклад документів на угорську мову, отриманих до визнання, таких як свідоцтво про народження та шлюб, документи, що підтверджують освіту чи професійну кваліфікацію. Заяву про відшкодування витрат на переклад необхідно подати до органу з питань біженців.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

CARE AND BENEFITS PROVIDED FOR PERSONS APPLYING FOR RECOGNITION AS BENEFICIARY OF TEMPORARY PROTECTION

 

Upon request, Hungary may grant temporary protection (recognition as beneficiary of temporary protection) to Ukrainian citizens residing in Ukraine before 24 February 2022; stateless persons or non-Ukrainian third-country nationals who have been granted international protection or equivalent national protection in Ukraine before 24 February 2022, and family members of such persons.

 

An application for recognition as beneficiary of temporary protection shall be deemed to have been lodged after verification and recording of the applicant's identity and biometric data.

 

1. Documents

 

Pending the receipt of the document certifying the status of beneficiary of temporary protection (plastic card), the applicant's identity dataright of residence in Hungarylegal status and address of his/her accommodation in Hungary are certified by the residence document issued at the time of application (humanitarian residence permit for asylum seekers or Data Sheet for the ex officio issue or extension of a residence permit on humanitarian grounds). The residence document must be presented to the authority or the service provider concerned when dealing with official business and when receiving the services and benefits to which the applicant is entitled.

 

The residence document does not in itself entitle the applicant to travel abroad. With regard to the applicant's stay in a country within the Schengen Area - other than Hungary - and thus his/her travel within the Schengen Area to a country other than Hungary, we recommend contacting the aliens polcing/border police authority of the foreign country of destination, as the Hungarian asylum authority does not have jurisdiction in this matter.

If the validity of the residence document issued at the time of application expires before the delivery of the document certifying the status of beneficiary of temporary protection (plastic card), the applicant shall appear in person before the authority and request an extension of the validity.

 

The applicant shall notify the asylum authority of the address of his/her new accommodation when changing his/her place of accommodation in Hungary. Subject to the Act on the Registration of Personal Data and Addresses of Citizens, an official residence card (lakcímkártya) will not be issued to applicants for recognition as beneficiary of temporary protection. The applicant for recognition as beneficiary of temporary protection proves the address of his/her place of accommodation in Hungary by presenting his/her residence document.

 

2. Employment

 

Ukrainian nationals holding a biometric travel document may undertake employment in certain shortage occupation positions without a permit immediately after their entry into the territory of Hungary without submitting an application for recognition as beneficiary of temporary protection. Ukrainian nationals holding a biometric travel document may undertake employment in non shortage occupation positions for a period not exceeding 90 days after their entry into the territory of Hungary, if they hold a work permit. The employer shall submit an application for work permit at the competent government office.

 

A person applying for recognition as beneficiary of temporary protection is entitled to undertake a job within the territory of Hungary without a permit, including jobs undertaken through a temporary-work agency. (See Article 6(4) of Government Decree 86/2022 (7.III.). The employer shall notify the competent authority of the employment of the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection in accordance with the provisions of Section 71 of Act II of 2007.)

 

A person seeking recognition as beneficiary of temporary protection can undertake public employment.

 

3. Health care

 

An applicant for recognition as beneficiary of temporary protection is entitled to the following health care services free of charge, if he/she is not covered by social security:

·         primary care;

·         specialised medical care or hospital care in cases of urgent need (a person in need of special treatment, e.g.: an unaccompanied minor, elderly person or disabled person, pregnant woman is entitled to specialised medical care and hospital care not only in cases of urgent need)

·         prenatal care, obstetric care;

·         public health care services – medicines;

·         oncology patient care and other types of care for chronic patients;

·         emergency dental care and orthodontic (i.e. tooth-retaining) treatments.

 

 

Place of receiving care: competent health care institution with territorial responsibility.

(See Article 6 (2) of Government Decree No 86/2022 (7.III.) and Article 44 (2) of Government Decree No 301/2007 (9.XI.).)

 

The applicant must take his/her residence document with him/her and present it to the service provider concerned when using the listed healthcare services.

 

4. Education, training and care of applicants for recognition as beneficiary of temporary protection as minors

 

From the date of the application for recognition as beneficiary of temporary protection, the minor has the right to participate in public education under the same conditions as Hungarian citizens, and is subject to compulsory schooling. Children of pre-school age (from the age of 3) and children of compulsory school age may participate in free pre-school and school education at the public education institution competent for their place of residence.

In case the person applying for recognition as beneficiary of temporary protection is responsible for the care for a child or student, the child or student is entitled to free school meals in the institution and during holidays  pursuant to Act XXXI of 1997 on the Protection of Children and Guardianship Administration (hereinafter referred to as: Guardianship Act) for a period of 6 months from the date of submitting the request. After the end of this period, the child or student in the care of the applicant is entitled to meals for children provided by the institutions in case of social need in accordance with the Guardianship Act.

 

Enrolment: at the competent educational establishment with territorial responsibility as per the place of accommodation of the applicant for temporary protection.

To be entitled to free nursery, school education, care, free school meals in the institution and during holidays, applicants shall present their residence document to the service provider concerned.

 

5. Travel fare discount

 

The applicant for recognition as beneficiary of temporary protection is entitled to full travel fare discount for inter-city travel by train or long-distance bus only in the following cases:

  • ··to conduct official matters related to a status of beneficiary of temporary protection;
  • ··to receive medical care from a regionally competent health care provider;
  • ··to participate in a programme run by a non-governmental organisation, or to receive assistance from such an organisation.

In order to obtain the certificate entitling its holder to travel fare discount, the application along with the supporting documents shall be submitted to the asylum authority.

 

6. Support for permanent departure from the territory of Hungary

 

In the event of the applicant’s return to his/her home country or permanent departure to a third country, the asylum authority will once provide a ticket (plane ticket) for the applicant to the destination indicated in the certificate, and may reimburse all or part of the certified travel expenses, upon the applicant’s application, on the basis of a certificate issued by the diplomatic mission or consular post of the destination country concerned.

 

Before permanently leaving the territory of Hungary, the applicant must declare to the asylum authority that he/she withdraws his/her application for recognition as beneficiary of temporary protection and surrender his/her residence document.

 

7. Payment of the costs of public health funerals

 

If the person obliged to bury the person applying for recognition as beneficiary of temporary protection does not exist or cannot be found, or if the person obliged to bury the person fails to fulfil his/her obligation, the mayor of the municipality of the place of death shall, within thirty days of becoming aware of the death, arrange for the burial of the deceased person under municipal authority.

 

The costs of the public burial will be reimbursed to the municipality by the asylum authority. The claim for reimbursement must be submitted to the asylum authority within two months of the date of the order for the public burial.

 

8. Reimbursement of document translation costs

 

A person applying for recognition as beneficiary of temporary protection may, in accordance with the rules applicable to persons recognised as beneficiaries of temporary protection, request reimbursement by the asylum authority of the costs of translating his/her documents proving his/her education or vocational qualification into Hungarian, for example, in order to facilitate his/her social integration. This form of aid is not available for use in the naturalisation procedure.

 

An application for reimbursement of translation costs is required to be submitted to the National Directorate-General for Aliens Policing, the enclosures of the application are the following:

 

a)the original copy of the document to be translated, and

b)a certificate issued by the educational establishment attesting to the level of education required for the continuation or commencement of studies, or a certificate issued by the employer attesting to the specific professional qualifications required for the employment.

 

If the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection does not have a certificate issued by the educational establishment or by the employer, the certificate shall be replaced by a declaration on the purpose of the translation of the document.

 

Reimbursement of document translation costs is possible only if the National Directorate-General for Aliens Policing, as the asylum authority, has approved the application for translation of the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection. In such cases, the translation will be ordered by the National Directorate-General for Aliens Policing.

 

Reimbursement of costs of translations ordered and already paid by the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection before his/her application for translation was approved may not be claimed subsequently.

 

Accommodation

The committees on protection of the county government offices are responsible for the tasks of providing accommodation and care to persons applying for recognition as beneficiary of temporary protection. Thus, the protection administration systems provide accommodation to those in need. In Budapest, in this regard we suggest to visit the transit center set up by the Metropolitan Committee on Protection in the BOK Sports Centre, Building "B".

Please note that, under the current legislation, a person who applies for recognition as a beneficiary of temporary protection is not entitled to receive regular subsistence allowance until he or she is effectively recognised.

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

Belügyi alapok
  • Belügyi alapok

     

    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.

     

    logo mmia pici

     

     

Hirdetmények

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.

HIRDETMENY