Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal

Tartalomjegyzék

Magyar állampolgár családtagja tartózkodási kártya

Felhívjuk a figyelmet, hogy a magyar állampolgár családtagjának tartózkodására vonatkozó eljárási szabályok 2018. január 1. napjával megváltoztak!

JOGOSULTAK KÖRE

A magyar állampolgárt kísérő, vagy magyar állampolgárhoz csatlakozó harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtag kaphat tartózkodási kártyát.

Az eljáró idegenrendészeti hatóság engedélyezheti annak a személynek a családtagként történő tartózkodását is, aki a magyar állampolgár eltartottja, vagy vele legalább egy éve egy háztartásban él, illetve akiről súlyos egészségügyi okból a magyar állampolgár személyesen gondoskodik.

Az eljáró idegenrendészeti hatóság a gyámhatóság kezdeményezésére hivatalból engedélyezi annak a magyar állampolgár által eltartott, vele egy háztartásban élő kiskorú gyermeknek a családtagként való tartózkodását, aki Magyarországon született, állampolgársága ismeretlen és nincs olyan szülője, aki a gyermek felett szülői felügyeleti joggal rendelkezett.

Családtag:

·         magyar állampolgár házastársa;

·         magyar állampolgár vagy házastársa 21. életévét be nem töltött, vagy eltartott leszármazója;

·         magyar állampolgár, vagy házastársa felmenője;

·         a kiskorú magyar állampolgár felett szülői felügyeleti joggal rendelkező személy;

·         a magyar állampolgár élettársa, amennyiben magyar hatóság, vagy az Európai Unió más tagállamainak hatósága előtt regisztrált élettársi kapcsolatot létesített;

·         azon személy, akinek az eljáró idegenrendészeti hatóság családtagként való beutazását és tartózkodását engedélyezi.

 

FOGALOMMAGYARÁZAT

Harmadik országbeli állampolgár

Hontalan

Háztartás

 

A KÉRELEM BENYÚJTÁSA ÉS AZ ELJÁRÁSSAL KAPCSOLATOS INFORMÁCIÓK

Feltétele: a kitöltött formanyomtatvány, három hónapnál nem régebbi arcfénykép valamint a kötelező mellékletek benyújtása és az eljárási díj megfizetése.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a kérelem előterjesztésekor a hatóság előtt személyesen meg kell jelenni, kivéve, ha a külföldi a megjelenésre egészségi állapota miatt képtelen.

A korlátozottan cselekvőképes vagy a cselekvőképtelen kiskorú kérelmező helyett a kérelmet a kérelmező törvényes képviselője nyújtja be. Amennyiben a kiskorú ügyfél a kérelem benyújtásakor a hatodik életévét betöltötte, a kérelem benyújtásakor meg kell jelennie. A kiskorú idegenrendészeti hatóság előtti személyes megjelenéséről törvényes képviselője gondoskodik.

A kérelem benyújtásakor a biometrikus adatokat tartalmazó tartózkodásra jogosító okmány kiállítása céljából arcképmás készítésére és hat éves kor feletti kérelmező esetén ujjnyomat rögzítésére kerül sor, amelyet a harmadik országbeli állampolgár tűrni köteles.

A tartózkodási kártya kiadása iránti kérelmet legkésőbb a beutazástól illetve a tartózkodási jogot megalapozó tény keletkezésétől számított kilencvenharmadik napon, a kérelmező jövőbeni lakóhelye szerint illetékes regionális igazgatóságon kell benyújtani.
A kérelem benyújtásakor az érvényes úti okmányt be kell mutatni, illetve csatolni kell azon okiratokat, amelyek igazolják a családi kapcsolat fennállását, illetve azt, hogy a kérelmező jogosult a száznyolcvan napon belül kilencven napot meghaladó tartózkodásra.

Ha a kérelmező magyar állampolgár családtagja, a tartózkodási kártya kiadására irányuló eljárás igazgatási szolgáltatási díja 10.000 Forint.

Az eljárás díját elektronikus fizetési eszköz (bankkártya) vagy banki befizetés (a regionális igazgatóság által rendelkezésre bocsátott csekk) formájában kell a kérelmezőnek lerónia. A sárga csekk esetében a közlemény rovatba szükséges beírni az ügyfél nevét, születési idejét és az ügytípust - „Tartózkodási kártya kérelem”.

Amennyiben az eljárási díj befizetéséről számlát kíván kérni, kattintson az alábbi linkre:

Számla bizonylat kérése eljárási díj befizetéséről

 

A regionális igazgatóság a tartózkodási kártya iránti kérelmet 70 napon belül bírálja el.

A kérelmező részére a tartózkodási engedély okmányt az eljáró idegenrendészeti hatóság postai úton kézbesíti.

 

Az elutasító döntéssel szemben jogorvoslatnak van helye, mely a közléstől számított 15 napon belül nyújtható be az elsőfokú döntést hozó hatóságnál. Abban az esetben, ha a fellebbezés elkésett, az nem a jogosulttól származik, valamint az ügyfél fellebbezésében olyan új tényre hivatkozik, amelyről a döntés meghozatala előtt tudomása volt, illetve a fellebbezést indoklás nélkül nyújtja be, az elsőfokú döntést hozó hatóság a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja. A fellebbezés igazgatási szolgáltatási díja 5.500 Forint, melyet elektronikus fizetési eszköz (bankkártya) vagy banki befizetés (a regionális igazgatóság által rendelkezésre bocsátott csekk) formájában kell a kérelmezőnek lerónia. A közlemény rovatba szükséges beírni az ügyfél nevét, születési idejét és az ügytípust - „Tartózkodási kártya jogorvoslat” .

Amennyiben az eljárási díj befizetéséről számlát kíván kérni, kattintson az alábbi linkre:

Számla bizonylat kérése eljárási díj befizetéséről

 

FORMANYOMTATVÁNYOK

A kérelem benyújtásához az alábbi formanyomtatványok kitöltése és kinyomtatása szükséges!

Elektronikus úton kitölthető Word formátum:

-          Tartózkodási kártya kiállítása, meghosszabbítása, első lakóhely bejelentése adatlap

-          Eltartási nyilatkozat

-          Tartózkodási kártya okmány pótlása iránti kérelem

-          Tartózkodási kártya okmány cseréje iránti kérelem

 

PDF formátumban letölthető, kézírással kitölthető formanyomtatványok:

-          Tartózkodási kártya kiállítása, meghosszabbítása, első lakóhely bejelentése adatlap

-          Eltartási nyilatkozat

-          Tartózkodási kártya okmány pótlása iránti kérelem

-          Tartózkodási kártya okmány cseréje iránti kérelem

 

MELLÉKLETEK

A családi kapcsolat igazolható:

·         születési anyakönyvi kivonattal;

·         házassági anyakönyvi kivonattal;

·         bejegyzett élettársi kapcsolatot igazoló anyakönyvi kivonattal;

·         örökbefogadásról szóló okirattal;

·         egyéb családi kapcsolat fennállását hitelt érdemlő módon igazoló okirattal.

A magyar állampolgár harmadik országbeli családtagja által benyújtott házassági anyakönyvi kivonat a hazai anyakönyvezést követően fogadható el.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a külföldön kiállított közokirat, illetőleg a külföldi bíróság, közigazgatási szerv, közjegyző vagy egyéb közhitelességgel felruházott személy által hitelesített magánokirat - hacsak törvényből, nemzetközi szerződésből, illetve viszonossági gyakorlatból más nem következik - a magyar törvény szerinti bizonyító erővel csak akkor rendelkezik, ha azt a kiállítás helye szerinti államban működő magyar külképviseleti hatóság diplomáciai felülhitelesítéssel látta el. A nem magyar nyelven kiállított okirat – ha törvény másként nem rendelkezik - csak hiteles magyar fordítással ellátva fogadható el. Az eljáró idegenrendészeti hatóság a kérelmező által benyújtott, külföldön kiállított közokiratot diplomáciai felülhitelesítés és hiteles magyar fordítás hiányában is elfogadhatja..

 

ELEGENDŐ ANYAGI FORRÁS MEGLÉTÉT IGAZOLÓ DOKUMENTUMOK

A keresőtevékenységet folytató magyar állampolgár harmadik országbeli családtagja jogosult a száznyolcvan napon belül kilencven napot meghaladó tartózkodásra.

A magyar állampolgárnak az a családtagja is jogosult a száznyolcvan napon belül kilencven napot meghaladó tartózkodásra aki, vagy akire nézve a magyar állampolgár

·         elegendő forrással rendelkezik ahhoz, hogy tartózkodása ne jelentsen indokolatlan terhet Magyarország szociális ellátórendszerére és

·         külön jogszabályban meghatározottak szerint biztosítási jogviszony keretében jogosult az egészségbiztosítási szolgáltatások igénybevételére, vagy azok fedezetéről a jogszabályok szerint maga gondoskodik.

A kiskorú magyar állampolgár felett szülői felügyeleti joggal rendelkező személy részére a száznyolcvan napon belül kilencven napot meghaladó tartózkodás a jogszabályban megállapított feltételek hiányában is engedélyezhető.

Az elegendő anyagi forrás megléte különösen az alábbiakkal igazolható

·         keresőtevékenység folytatásából származó jövedelmet igazoló okirat (pl. munkaszerződés, munkáltatói keresetigazolás, adóhatósági igazolás, taggyűlési jegyzőkönyv ügyvezetőként szerzett jövedelem alátámasztására);

·         saját vagy a családtag nevére szóló bankszámla egyenlegigazolás, bankszámla forgalmi kivonat.

 

EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁS MEGLÉTÉT IGAZOLÓ DOKUMENTUMOK

Okirattal kell igazolni, hogy a magyar állampolgár családtagja a magyarországi tartózkodás teljes időtartamára jogosult az egészségbiztosítási szolgáltatások igénybevételére (így különösen a társadalombiztosításról szóló külön törvény, nemzetközi szerződés, vagy külön megállapodás alapján), vagy azok fedezetéről maga gondoskodik.

 

AZ ELSŐ MAGYARORSZÁGI LAKÓHELY BEJELENTÉSE

Az első magyarországi lakóhely bejelentésére a tartózkodási kártya kiállítása iránti eljárásban kerül sor. Az idegenrendészeti hatóság előtti eljárásban okirattal kell igazolnia a lakás feletti rendelkezési jogosultságot.

A lakhatás igazolható különösen:

·          lakásbérleti jogviszonyt igazoló lakásbérleti szerződéssel;

·         szívességi lakáshasználatról szóló okirattal;

·         a lakás tulajdonjogát igazoló okirattal, 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolattal;

·         vagy egyéb hitelt érdemlő okirattal.

A kötelező mellékleteken kívül az eljárás során az idegenrendészeti hatóság a tényállás tisztázása érdekében további okiratok benyújtására is felhívhatja, valamint egyéb eljárási cselekményt is foganatosíthat. A hiánypótlásra irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

A kérelmező vagy annak képviselője a kérelem benyújtását követően csatolt iratokat postai vagy elektronikus úton csatolhatja a kérelméhez. A kérelmező kivételes méltánylást érdemlő esetben a csatolandó iratokat az eljáró idegenrendészeti hatóságnál személyesen is benyújthatja, azonban ezen körülményeket igazolnia szükséges.

 

ÉRVÉNYESSÉGI IDEJE

A magyar állampolgár harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtagja részére kiállított tartózkodási kártya érvényességi ideje öt év.

A kérelmező részére a tartózkodási engedély okmányt az eljáró idegenrendészeti hatóság postai úton kézbesíti.

 

KAPCSOLÓDÓ JOGOK ÉS KÖTELEZETTSÉGEK

Amennyiben a regionális igazgatóság a jogszabályi feltételek fennállta esetén az Ön részére kiállítja a tartózkodási kártyát, ezt követően a lakcímről szóló hatósági igazolvány (lakcímkártya) kiállítására a Budapest Főváros Kormányhivatala intézkedik. A továbbiakban lakóhelyének megváltozása esetén a lakcímbejelentést a bejelentendő lakóhely vagy tartózkodási hely szerint illetékes járási hivatalnál teljesítheti.

A lakcímről szóló hatósági igazolványt a tartózkodási kártyával együtt kell őrizni, és az arra feljogosított hatóságnak betekintésre át kell adni.

A schengeni tagállamok területén az érvényes tartózkodási kártya birtokában száznyolcvan napon belül kilencven napot meg nem haladó időtartamú vízummentes beutazásra és tartózkodásra jogosult.

A családtag úti okmányának, személyazonosító igazolványának, illetve a tartózkodási jogát igazoló okmányának eltulajdonítását, megsemmisülését, elvesztését, továbbá az elveszettnek hitt és bejelentett okmány megtalálását az idegenrendészeti hatóságnál (a Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal regionális igazgatóságánál vagy rendőrkapitányságon) köteles bejelenteni.

A harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtag az elveszett, eltulajdonított, megsemmisült vagy lejárt úti okmány helyett - ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - köteles új úti okmányt beszerezni. A harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtag az új úti okmány és a fenti, hatóság részére történt bejelentés alapján kiadott - bejelentésről szóló - igazolás birtokában hagyhatja el az ország területét.

A száznyolcvan napon belül kilencven napot meghaladó tartózkodási jogát gyakorló EGT- állampolgár vagy családtag a személyes adatok közlésével köteles bejelenteni a lakóhelye szerint illetékes regionális igazgatóságnál:

·         a vele együtt tartózkodó családtagjának a halálát;

·         a névváltoztatást;

·         ha a haláleset vagy a névváltoztatást eredményező tény Magyarország területén kívül következett be.

A tartózkodási jogcímben a magyar állampolgár halála, továbbá a magyar állampolgárral kötött házasság felbontása, vagy érvénytelenítése okán bekövetkezett változást a családtag köteles bejelenteni a lakóhelye szerint illetékes regionális igazgatóságnál és a további tartózkodás feltételeit igazolni. A családtag köteles bejelenteni, ha a tartózkodási jog alapjául szolgáló élettársi életközösség megszűnt.

Ha a családtag felhagy tartózkodási jogának gyakorlásával, vagy Magyarország területét végleg elhagyja, ennek tényét, valamint a következő szokásos tartózkodási hely szerinti országát a lakóhelye szerint illetékes regionális igazgatóságnál bejelentheti, és a tartózkodási jogot igazoló okmányát leadhatja.

Utoljára frissítve:

Belügyi alapok
  • Belügyi alapok

     

    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.

     

    logo mmia pici

     

     

Hirdetmények

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.

HIRDETMENY

OIF logó nagyonnagyonkicsi

 

 

Tisztelt Ügyfelünk!

Tájékoztatjuk, hogy 2024. október 01-től az időpontfoglaló rendszer az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság megújult honlapján lesz elérhető. A jelenlegi honlapon az időpontfoglalás 2024. szeptember 30-ig lehetséges. Felhívjuk a figyelmet, hogy 2021. június 14-től időpont foglalása nélkül is van lehetőség személyesen megjelenni ügyfélszolgálati irodáinkon. Megértésüket és türelmüket köszönjük!  

 

 

Dear Clients,

 

Please be informed that from 1 October 2024, the appointment booking system will be available on the renewed website of the National Directorate-General for Aliens Policing. Appointments can be booked on the current website until 30 September 2024. Please note that from 14 June 2021, it is possible to visit our client service offices in person without making an appointment. Thank you for your understanding and patience.

 

OK